El ministeri remodelarà i potenciarà l'estació de mercaderies de Constantí
La reobertura de l'antiga línia Reus-Roda li donarà un caràcter central i es vol aprofitar per convertir-la en la plataforma logística del Camp de Tarragona
Una altra de les grans necessitats que, en paral·lel, deixa clar l'estudi tècnic és la de potenciar les 39 instal·lacions logístiques que ara hi ha repartides pel corredor mediterrani. I la que ja assenyala que serà clau a l'àrea de Tarragona serà la que Adif té a Constantí, al tram inicial de l'antiga línia Reus-Roda, tancada al trànsit actualment a partir d'aquí, per la qual cosa queda ara com a terminal en cul-de-sac. L'estudi la defineix com una estació de “mida mitjana”, pròxima a la indústria petroquímica, però també a la cruïlla amb les línies convencionals de Lleida i Móra, i que en els darrers anys ha manipulat més de 650.000 tones anuals de mercaderies. Foment constata que, amb la futura construcció de la línia de mercaderies fins a Castellbisbal per aquest mateix traçat, les instal·lacions de Constantí canviaran “dràsticament” de rol, ja que passaran a tenir un caràcter central i passant. Per la seva “excel·lent ubicació i possibilitats de creixement”, així, l'estudi fa una crida a la “potenciació de la terminal de Constantí com a instal·lació logística de referència”. Això vol dir que Foment remodelarà i ampliarà les instal·lacions existents –tot i que tampoc no fixa inversions ni calendaris– per dotar-la de “l'equipament necessari per a la seva potenciació com a plataforma logística del Camp de Tarragona”.
Apartadors nous
Ni tan sols és impediment per a Foment el fet que la platja de vies actual de l'estació es consideri curta per als trens de mercaderies –només té uns 400 metres–, ja que troba que hi ha possibilitats d'ampliar-la per la disponibilitat de terrenys al voltant. I és que el ministeri té clar que “s'ha de tendir a trens més llargs i amb més capacitat de càrrega” per fer rendible el transport ferroviari, per la qual cosa ha fixat un mínim d'uns 750 metres de llarg per a les andanes de les estacions. La mateixa distància, de fet, que tindran els apartadors que ha dissenyat a tot el corredor mediterrani –sobretot en els trams compartits amb serveis de passatgers, més ràpids– per tal que els trens de càrrega es puguin parar per deixar passar. A la demarcació, en aquest sentit, l'estudi ha previst dos apartadors nous, a l'Aldea i a Sant Vicenç de Calders.
LA XIFRA
Tarragona Classificació passarà a un segon pla
En sentit contrari a l'estació de Constantí, la segona terminal logística i la més gran actualment a la regió –l'estació de Tarragona Classificació– en veurà sensiblement rebaixada la importància amb la reordenació de la xarxa ferroviària de mercaderies, que “a mitjà termini”, amb l'alliberament de la façana marítima, la deixarà en un cul-de-sac. La terminal avui dóna suport directe al port de Tarragona i a una part del polígon petroquímic sud, i permet que Renfe hi estacioni els trens. Aquí s'hi fan activitats de càrrega i descàrrega, i s'hi mouen més de 350.000 tones l'any. En el futur, però, es preveu que bona part de l'activitat es derivi a altres terminals com la de Constantí, o la que el port de Tarragona té intenció de construir entre els molls d'Andalusia i Cantàbria. No es preveu, però, que la terminal es desmantelli, ja que Foment veu previsible que, per la seva funció de crossa del port, mantingui uns nivells d'activitat elevats.