vallirana
La variant, aturada perquè Foment no paga a l'empresa
Amenacen a deixar els túnels a mig fer perquè el ministeri deu 30 milions a la constructora FCC
L'alcalde viatja a Madrid per intentar que Foment i l'empresa arribin a un acord
Poc li ha durat a Vallirana la tranquil·litat pel que fa a les obres de la variant. Aquesta carretera, que es va salvar de la tisorada del Ministeri de Foment de l'estiu passat, podria quedar en suspens si la constructora Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) acaba retirant les màquines, com va començar a fer ahir. L'empresa addueix que fa un any que no cobra els 30 milions que li deu el Ministeri de Foment, i per aquest motiu va ordenar divendres passat a les empreses subcontractades que suspenguin els treballs i ahir es va retirar una de les màquines. Tot plegat ha encès les alarmes a l'Ajuntament de Vallirana, i ahir l'alcalde, el convergent Josep Alemany, acompanyat del regidor de Polítiques Territorials, Teo Gibert, va viatjar a Madrid per intentar frenar el desgavell.
“Oficialment encara no sabem res”, va explicar Alemany des de Madrid, que va aclarir que “les empreses que treballen als túnels van rebre divendres l'ordre de no treballar”. L'alcalde se'n va assabentar del fet abans-d'ahir, i ahir va veure que una grua s'enduia una màquina. Va convocar dimarts una junta de govern urgent, i l'Ajuntament va demanar als jutjats de Sant Feliu que es decretessin mesures cautelars per evitar la suspensió de les obres. “Els dos túnels estan excavats en la meitat del recorregut, i passen per sota d'urbanitzacions. No poden marxar sense reforçar els túnels, ja que podríem parlar d'un segon Carmel”, va dir, en referència a l'esfondrament del túnel de metro que es va viure en aquest barri barceloní el 2005. El jutjat va decretar que, fins dimarts almenys, les màquines hauran de romandre a Vallirana.
Paral·lelament, Alemany va decidir viatjar ahir a Madrid per trobar-se amb la direcció de FCC. “Ens han dit que fins que no cobrin els 30 milions d'euros que Foment els deu fa un any no faran res”, i la reunió es va saldar amb un compromís per part de l'empresa d'esperar fins a dimarts abans de retirar les màquines i negociar mentrestant amb el ministeri el cobrament del deute. A més, l'expedició a Madrid va servir per obrir el front polític: Alemany es va entrevistar amb els diputats convergents Josep Antoni Duran i Lleida i Josep Sánchez Llibre. Avisats prèviament, els diputats es van entrevistar amb el ministre de Foment, José Blanco. “El ministre els va dir que no té diners, i m'ho estic creient”, va assenyalar l'alcalde. “Aquest seria el primer túnel que queda a mitges perquè no es paga”, va concloure, en espera de saber què passarà dimarts.
LA FRASE
No guanyen per ensurts
R.M.B.A Vallirana no guanyen per ensurts. L'obra, que ha de permetre eliminar el trànsit de 30.000 vehicles diaris de l'interior del poble, ja figurava en el primer pla de carreteres de la democràcia. L'obra no es concretava, cosa que va motivar múltiples manifestacions ciutadanes i polítiques per exigir una variant a l'N-340 per l'exterior del municipi. Després de 20 anys, el 2004 van començar les voladures per excavar els túnels. Però nou mesos més tard els treballs es van aturar perquè, segons Foment, van aparèixer mines de plom i guix no previstes. Els treballs es van reprendre el 2009 amb un notable encariment, de 49 a 131 milions d'euros. I ara és l'efecte de la crisi el que amenaça a deixar en suspens dos túnels excavats a mitges.