Alt Penedès
El tram de l'AP-7 només serà gratuït si es contracta Via T
Els penedesencs que ahir encara no havien activat el servei van haver de pagar. De Vilafranca a Gelida costa 1,30 euros
Els gelidencs ja tenen el seu accés llargament reivindicat
Els conductors de cotxes lleugers que accedeixin a l'AP-7 des dels accessos de Vilafranca del Penedès en direcció al nou accés sud de Gelida, obert al trànsit la matinada d'ahir, o vulguin fer el trajecte a la inversa hauran de pagar 1,30 euros, per cada sentit, o contractar el servei de Via T perquè el tram sigui gratuït. L'acord a què va arribar la Generalitat amb Acesa i el Ministeri de Foment per garantir la gratuïtat del tram als residents necessita un mecanisme de control per saber el volum de penedesencs que passen per la via i per això s'utilitza el servei de Via T, que permet a l'usuari accedir al peatge, ser reconegut automàticament i passar sense haver d'aturar-se. El problema és que segons va poder comprovar aquest diari ahir el servei de Via T no és gratuït per als residents, sinó que contractar-lo costarà 47 euros com a mínim. Segons va explicar ahir una de les caixes d'estalvis que té conveni per comercialitzar aquest servei, el ViaT es contracta per un període de 5 anys i cal que l'usuari obtingui un aparell per ser reconegut als peatges que té un cost de 35 euros, el més comú, o 50 euros, el més modern i de petites dimensions. A més, l'usuari ha de pagar 12 euros anualment “pel manteniment del servei”. L'entrada en funcionament del servei va agafar ahir desprevinguts a molts usuaris que creien que amb el sol fet d'agafar el tiquet als accessos de l'Alt Penedès i sortir per aquests mateixos no haurien de pagar el tram.
Els que més contents estaven ahir eren els gelidencs, que van poder estrenar a un quart d'una de la matinada l'accés sud de l'autopista que permetrà els veïns de Gelida accedir directament a l'autopista en direcció Tarragona i, per tant, comunicar-los de manera ràpida amb Vilafranca, la capital de comarca, i no haver de dependre de la C-243b, una via amb molts revolts que connecta fins a Sant Sadurní d'Anoia. L'accés a l'autopista va ser ahir molt transitat. A la una del migdia, l'accés ja havia rebut més d'un miler de cotxes. Divendres passat, l'Ajuntament es va fer ressò de la nota que el mateix dia va fer pública la Generalitat en què explicava que l'ens català finançarà la gratuïtat del peatge per als vehicles lleugers que facin moviments interns al tram de l'AP-7 entre els enllaços de Gelida, Sant Sadurní d'Anoia i Vilafranca del Penedès nord, centre i sud, i que tinguin origen o destinació l'enllaç de Gelida. A la nota també es deixava clar que per poder fer-se efectiva la gratuïtat caldria accedir a través del sistema dinàmic de telepeatge. Aquesta bonificació, que la Generalitat té previst sufragar mitjançant els recursos de la disposició addicional tercera, té com a objectiu afavorir la mobilitat interna a l'Alt Penedès mentre no s'obri al trànsit el desdoblament de l'N-340 a la comarca.
LES XIFRES
Cap informació als peatges
Els usuaris que ahir van fer ús dels peatges per accedir a l'autopista no van poder trobar cap informació allà sobre la manera de fer efectiva la contractació del servei de ViaT, el seu cost i si la gratuïtat del tram penedesenc és per als residents a l'Alt Penedès només o per a tots els usuaris de la via. Tot i que Abertis, el Ministeri de Foment i la Generalitat van fer notes de premsa explicant els acords de gratuïtat i les condicions per accedir-hi, als peatges ahir no hi havia cap indicació o full informatiu en què es recordés als usuaris que podien accedir-hi i tampoc en tenien cap els treballadors dels peatges. A més, els empleats del peatge manual no sabien exactament quines eren les bonificacions i es limitaven a facilitar el número del centre d'atenció al client d'Acesa-Abertis. El servei dirigia l'usuari que volia contractar el servei a una entitat bancària.
L'obertura dels peatges i els dubtes sobre la gratuïtat van fer fa dies que l'alcalde de Sant Sadurní d'Anoia, Joan Amat, enviés una nota als mitjans de comunicació expressant el seu malestar pel fet que no hi havia encara confirmació oficial. Hores després, el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, trucava al batlle sadurninenc i li confirmava la gratuïtat.