pirineu
Els partits mantenen el somni d'un tren a la Seu d'Urgell
Una resolució unànime al Parlament revifa la idea de prolongar la línia de Lleida a la Pobla fins a la Seu d'Urgell, però sense pressupost ni calendari
L'obra costaria 256 milions, segons un estudi
Tots els grups amb representació al Parlament van aprovar dimecres una moció del grup d'ERC on s'insta el govern de la Generalitat a iniciar els tràmits per prolongar la línia ferroviària de Lleida a la Pobla de Segur fins a la Seu d'Urgell. Aquesta prolongació seria el pas previ a una futura connexió entre la Seu i Andorra, però ja no seria competència de la Generalitat, perquè demanaria un acord entre estats, Andorra i l'Estat espanyol. Andorra demana la connexió ferroviària des de fa temps i, des de les terres de Lleida, partits i institucions aposten perquè aquesta connexió tingui com a base la línia de tren de Lleida i la Pobla de Segur.
La moció aprova al Parlament, però, no implica pressupost ni calendari –dos assumptes clau–, i més si tenim en compte la delicada situació de les finances públiques. La Diputació de Lleida va presentar fa uns mesos un estudi que calculava la possible prolongació del tren de Lleida a la Pobla fins a la Seu a través del Pallars Jussà, i la xifrava en 256 milions d'euros. Dintre d'aquest càlcul hi entraven els túnels, rampes i plataformes de la línia, però no pas les estacions ni tampoc una possible posada al dia de la línia existent. De fet, la Generalitat té pendent prendre una decisió sobre l'ampliació a doble via d'alguns trams entre Lleida i Balaguer, per tal de convertir aquesta antiga via en un servei amb freqüències de rodalies entre aquestes dues ciutats.
Segons els seus promotors, la prolongació de la línia de la Pobla fins a la Seu i Andorra permetria connectar el Pirineu i Andorra amb l'estació del TAV de Lleida i amb l'aeroport d'Alguaire.
LA XIFRA
Entre les rodalies i el tren turístic
L'actual línia ferroviària entre Lleida i la Pobla de Segur, traspassada a la Generalitat després de dècades de desús per part de Renfe, es debat ara entre la possible reconversió en tren-tramvia en el seu tram més poblat, entre Lleida i Balaguer, i el seu ús turístic. Fa dos anys FGC va va posar en marxa la marca turística Tren dels Llacs, que agafa el nom dels embassaments que travessa la línia seguint el curs del Noguera Pallaresa.