medi ambient
La Generalitat prepara un pla per a les platges del Maresme
Actuacions Considera que l'estat actual del litoral no és crític i evita fer grans transvasaments de sorra durant aquest estiu Camions Tan sols es preveu que, en els pròxims dies, es reompli el litoral de Premià de Mar
La falta de recursos econòmics i el canvi de govern a la Generalitat són els principals motius pels quals aquest estiu no es vegi a la costa de la comarca tal com passava els darrers anys el vaixell draga que regenera les platges, sobretot a la meitat sud del Maresme.
L'any passat, el Ministeri de Medi Ambient, que té les competències del litoral, ja va anunciar que enguany no tornaria a invertir en aquesta solució, que té un cost elevat, tant econòmic –més de 2 milions el 2010– com mediambiental, i en canvi, una efectivitat qüestionable –el 2010, la sorra abocada havia desaparegut en menys de tres mesos–. En aquest context, el govern de la Generalitat ha optat per executar mesures a més llarg termini, segons expliquen fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat. Des del govern, posen de relleu que és impossible que totes les platges del Maresme tinguin un bon nivell de sorra, ja que la disminució d'àrids provinents del riu Tordera ha estat un fenomen que ha anat a més en els darrers anys. Això “té un efecte immediat en la progressiva regressió de les platges”, expliquen les fonts del departament. Davant d'aquest escenari, el govern proposa identificar, de manera conjunta amb els agents municipals, quines platges cal prioritzar, i determinar un pla d'actuació per a cada espai. “Aquesta anàlisi integral s'està portant a terme en l'actualitat, amb voluntat de poder plantejar solucions més perdurables durant l'any vinent”, destaquen aquestes fonts.
Draga submarina
Així, aquest any no es faran grans operacions de transvasament de sorra, com per exemple va passar l'any passat. Per aquests dies només està previst el trasllat de sorres de banda a banda dels ports del Masnou i de Premià de Mar. Al Masnou, el port trasllada amb una draga pròpia cap a 100.000 metres cúbics cada any, abocant la sorra a platja submergida per tal que arribi gradualment a la platja emergida amb el mínim impacte. Amb motiu de la temporada d'estiu, aquesta setmana se suspèn l'operació.
En el cas de Premià de Mar, el transvasament es fa amb camions i, aquí sí, es farà coincidint amb la temporada de platges. El consistori al·lega problemes interns de la concessionària, Marina Port Premià, per justificar l'endarreriment de l'operació, que encara no té data d'inici. De fet, fonts de la concessionària van explicar ahir que encara no s'ha contractat l'empresa que s'ha d'encarregar del trasllat de la sorra. En aquest cas, els camions han de portar uns 40.000 metres cúbics des de la platja de Llevant fins a la platja de l'Os, molt afectada pels temporals.
Comprovacions del fons dos cops l'any
Els ports actuen de barrera en el transport natural de sorra i, per aquest motiu, tenen l'obligació de transvasar-ne un cert volum cada any de banda a banda de l'equipament. Dins d'aquesta obligació, el govern català ha exigit per primera vegada la presentació de dues batimetries anuals, a la primavera i a la tardor. Aquests estudis permeten conèixer quin és l'estat del fons marí i descobrir quina és la quantitat exacta de sorra que els ports interfereixen. De moment, l'estudi titulat Estat de la zona costanera a Catalunya. Llibre verd 2010, redactat des del Laboratori d'Enginyeria Marítima de la UPC, que analitza l'estat de la costa catalana entre els anys 1995 i 2004, constata que, de mitjana, les platges catalanes perden anualment un metre i mig d'amplada a causa de la falta de sorra.