transports
L'aeroport de Girona manté la caiguda i al juliol va perdre un 41% d'usuaris
Se'n van sumar 352.610 l'últim mes, i Ryanair capitalitza el descens
Aquest any l'activitat a les instal·lacions de Vilobí ha baixat un 35%
Les dades serveixen moltes vegades per corroborar allò que és públic i notori. Segons les xifres fetes públiques ahir per Aena, l'aeroport de Girona va perdre aquest mes de juliol un 41% d'usuaris respecte al mateix mes de l'any passat. Va sumar 352.610 viatgers, una mica menys de la meitat que just fa un any. I aquest 2011, per les instal·lacions de Vilobí hi han passat 1.890.187 viatgers, un 35% menys que en els primers set mesos de l'any passat. L'efecte de les retallades de Ryanair és evident, i coincideixen precisament amb un augment destacat de les mateixes xifres al Prat. En el mes de juliol, l'aeroport de Barcelona va assolir la xifra rècord de 3,6 milions de passatgers, i va superar qualsevol registre històric mensual. Durant l'any, Barcelona ja ha sumat 19,4 milions d'usuaris, un 20,8% més que l'any passat, a causa sobretot de l'efecte de l'arribada de Ryanair. De fet, la companyia irlandesa ja ha transportat més viatgers des del Prat que des de Girona: 1,74 milions a Girona i 1,89 a l'aeroport de Barcelona.
A Girona, després de Ryanair hi ha l'holandesa Transavia –amb 57.568 viatgers– i Thomson Airways amb 21.098, que ofereix vols xàrter durant l'estiu.
LA XIFRA
Els índexs d'ocupació, semblants
Per comprovar els resultats que Ryanair obté amb el trasllat d'operacions a Barcelona s'ha d'analitzar el percentatge d'ocupació dels avions, com un dels factors clau per valorar-ne l'èxit. I en el cas de Girona i del Prat aquest percentatge és molt semblant. Per exemple, durant el mes de juliol els avions de Ryanair es van omplir a una mitjana del 83,9% en el cas de Girona, i del 83,4% a Barcelona. Aquest empat tècnic demostra la força que té la destinació de Girona durant els mesos d'estiu. En canvi, si es prenen les dades globals des del gener, els resultats són favorables a Barcelona, però per poc: un 76,1% d'ocupació als vols des del Prat i un 73% en el cas de Girona. Així, s'ha capgirat la tendència que hi havia en els primers mesos, quan Girona superava el Prat, encara que per poc. I en tot cas, també queda clar que l'operació a Barcelona no dóna un valor afegit massa representatiu a la companyia.