berguedà
El govern descarta continuar l'autovia de la C-16 entre Berga i Bagà
L'elevat cost de l'obra, al voltant de 700 milions, és el principal motiu, tot i que s'ha posat a concurs un nou projecte per fer un tercer carril reversible
El govern ha posat al calaix el faraònic projecte per continuar l'autovia C-16 entre Berga i Bagà que volia impulsar el govern tripartit i que constava de 30 viaductes i nou túnels per salvar la complicada orografia de la zona muntanyosa al voltant del plantà de la Baells. Segons ha explicat el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, la decisió és purament econòmica, ja que l'ampliació de l'autovia estava pressupostada en uns 700 milions i una obra d'aquesta envergadura “només encaixaria amb la fórmula del pagament diferit, amb peatge a l'ombra o el mètode alemany”, un mecanisme de pagament del qual “no volem abusar per no agreujar la factura que arrossegarem durant molts anys”, diu Calvet.
Això no vol dir que s'hagi descartat definitivament el projecte aplaudit al seu moment pels municipis que defensen la necessitat de potenciar l'eix de l'E-9 connectant amb França, però el govern, a través de l'empresa pública Gisa, va posar a concurs al juliol la redacció del projecte constructiu que resolgui els problemes de trànsit a la zona “amb menys impacte econòmic” per veure si pot encaixar en el pressupost. El projecte, però, ha d'estar pensat per a una possible ampliació i execució futura de l'autovia, hi afegeix Calvet.
La intenció és fer un tercer carril per tot el recorregut, al voltant d'uns 20 quilòmetres, que sigui reversible segons el trànsit dominant en cada moment. Més de trenta empreses s'han interessat a redactar el projecte d'una obra que s'ha pressupost en 153 milions si es fa un primer túnel urbà a la sortida de Berga. Els condicionants orogràfics també obligaran a utilitzar l'antic traçat de la carretera vella (C-1411), sobretot als trams on actualment hi ha túnels i no es poden ampliar, a més de fer algun enllaç nou i modificar-ne d'altres.
LA FRASE
Projecten la millora de la C-55
A més de la redacció del projecte del tercer carril de la C-16, el govern també ha adjudicat un paquet de quatre projectes per desdoblar la carretera C-55, la continuació de l'eix del Llobregat en paral·lel a l'autopista E-9, a la comarca del Bages. Aquesta és una de les vies més transitades del país, sobretot per vehicles pesants, i amb un alt índex de sinistralitat que s'ha traduït en reiterades demandes de millora de la via dels municipis per on passa el traçat. Els projectes són per al tram entre Castellbell i el Vilar, des de la connexió amb la carretera C-58, i Manresa, on es preveu un enllaç amb la C-25 o eix transversal.