infraestructures
La Generalitat descarta un acord pel model de l'aeroport
Creu que el moment no afavoreix l'entesa i considera que s'haurà de negociar amb el govern que surti del 20-N
La Diputació i la Cambra mantenen unes mínimes esperances d'arribar a un pacte
Quan l'Agi va presentar la seva proposta de model de gestió per a l'aeroport de Girona, a principis de setembre, ja es va admetre que hi havia poc temps per arribar a un acord amb el govern de l'Estat. Traspassat l'equador entre aquell moment i les eleccions del 20-N, les administracions implicades divergeixen de les possibilitats d'avançar en un pacte per afavorir una gestió més individualitzada de la infraestructura. En concret, la Generalitat creu que ja s'ha de deixar per negociar amb el govern entrant, mentre que la Diputació i la Cambra de Comerç encara confien en unes mínimes possibilitats. La realitat és, però, que a hores d'ara no hi ha cap data per a la reunió entre el Ministeri de Foment i l'Agi, tot i que sí que hi ha hagut contactes entre les dues parts. El delegat del govern a Girona, Eudald Casadesús, va explicar ahir que s'ha intentat fer una reunió política “al més alt nivell” per desencallar les negociacions, però que veient la poca disponibilitat de Madrid el millor és esperar a que es formi un nou govern, sigui del color que sigui: “Estem a prop de les eleccions, i fer una reunió on tot quedés obert i fer volar coloms tampoc ens semblaria positiu.” En aquest sentit, Casadesús ha lamentat determinades actituds d'alts càrrecs de Foment que confiaven que mostressin una sensibilitat especial amb aquest tema i el poguessin accelerar, i que assegura que al final han tingut un paper contrari als interessos gironins. El delegat assegura que el model continuarà sent una prioritat que s'haurà de posar sobre la taula passades les eleccions, mantenint la proposta de l'Agi i amb el traspàs com a horitzó final.
Mínimes esperances
En canvi, la Diputació i la Cambra de Comerç sí que encara mantenen esperances, tot i reconèixer que el temps s'esgota. El president de la Diputació, Jaume Torramadé, va explicar que se segueix intentant acordar una reunió amb Foment perquè les dues parts estan “d'acord a avançar cap a una gestió individualitzada”. Malgrat que reconeix que l'Estat “dóna la sensació que no té la voluntat d'arribar a un acord”, assegura que des de la part gironina es faran tots els esforços necessaris per avançar en el model. Aquest model proposava crear una societat filial per l'aeroport amb una majoria accionarial gironina, i Torramadé ha explicat que l'Estat accepta la societat filial si és 100% d'Aena, reservant al territori un paper destacat en el consell d'administració.
El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, també prefereix ser optimista: “Tinc l'esperança de poder tancar alguna cosa abans de les eleccions, si bé és just de temps. Si no, esperem que el nou govern sigui sensible en aquest tema”, va manifestar
LA DATA
Optimisme per les negociacions amb Ryanair
L'altre centre d'atenció ara mateix són les negociacions amb Ryanair per intentar arribar a un acord per Girona. Tot i això, la Generalitat i la Diputació no volen deslligar els acords amb companyies del model aeroportuari, ja que si hi hagués un acord i el gestor de l'aeroport tingués poder de decisió sobre les taxes, les condicions a l'hora de negociar canviarien radicalment. Per això es prioritza el model per sobre dels acords amb Ryanair, si bé també es reconeix la importància d'entendre's amb la companyia irlandesa. En aquest sentit, Casadesús es mostrava convençut ahir que a Ryanair “li interessa l'aeroport de Girona, perquè fins i tot en els moments més durs i bel·ligerants han deixat la porta oberta a negociar”, igual que també l'hi ha deixat el govern català. El delegat ha reconegut contactes entre la Generalitat i la companyia, i creu que hi ha elements per ser optimista i entreveu un canvi d'actitud de Ryanair. Per la part de la Diputació, el seu president, Jaume Torramadé, ha afirmat que ell personalment no té previst a hores d'ara reunir-se amb Ryanair, si bé ha admès que hi ha contactes en altres esferes. Tot i això, aposta per resoldre el model i que això permeti “que vinguin les companyies que vulguin i no tenir un monopoli”.