Ryanair portarà tres milions de viatgers l'any
pacte L'acord amb les institucions tindrà una vigència de cinc anys, i es crearà una comissió de seguiment per controlar-ne el compliment i decidir les rutes fidelització Ryanair tindrà un hangar a l'aeroport per arreglar-hi avions i terrenys per fer-hi un hotel taxes La firma final queda pendent del fet que Aena no apugi les taxes el 2012
Només falta la firma. Ryanair i les institucions gironines i catalanes van anunciar ahir el principi d'acord per a les operacions de la companyia a Girona i Reus. L'única condició per aplicar-lo és que Aena no apugi les taxes el 2012. Fins que no s'asseguri aquest punt, la companyia no formalitzarà l'acord.
Aquest era un dels grans esculls en la negociació, i un dels canvis més destacats respecte a l'acord d'intencions firmat ara fa gairebé un any entre Ryanair i el govern anterior. En aquell memoràndum, la Generalitat fixava un pagament per part de les institucions de 7,5 milions, i assumia la responsabilitat en quatre milions més referents a les taxes. Si no baixaven com s'esperava, el govern es comprometia a pagar-les de la seva butxaca. A canvi, Ryanair portaria quatre milions de viatgers l'any. Amb l'acord fet públic ahir, desapareix tota relació entre el que pagarà l'Agi –del qual formen part la Generalitat, la Diputació, la Cambra de Comerç i des d'ara, l'Ajuntament de Girona– i les taxes fixades per Aena. Segons les xifres anunciades, l'Agi destinarà 5,8 milions a la promoció de l'aeroport de Girona, als quals s'haurà de sumar la xifra que hi aporti el sector privat. La suma total es podria acostar als 7,5 milions. I en les taxes, la decisió depèn exclusivament d'Aena. Si les augmenta, el preacord serà paper mullat. De fet, tant la companyia com el conseller de Territori i Sostenibilitat Lluís Recoder apel·laven ahir a Aena perquè les mantingui com ara.
D'aquesta manera, Ryanair rebaixa substancialment les pretensions de l'estiu passat de rebre 15 milions. I la Generalitat redueix fins als tres milions el mínim de viatgers a Girona. Les previsions de Ryanair si no hi havia acord se situaven entre un i dos milions. Si bé l'acord deixa oberta la porta a augmentar progressivament aquesta xifra en funció de l'evolució del sector turístic i el mercat aeri: “Nosaltres posem eines, perquè els recursos són escassos i cal la implicació del territori i els sectors beneficiats.” En el cas de Reus, les aportacions públiques seran de 3,2 milions per entre 500.000 i 900.000 viatgers anuals.
També es preveu crear una comissió de seguiment entre l'Agi, Ryanair i els sectors més afectats per controlar el compliment dels acords que es reunirà diverses vegades l'any. Servirà també per planificar i acordar les rutes que es considerin més convenients per a les comarques gironines, en especial el sector turístic, dins el marc de relació que estableix el contracte.
Hangar i hotel
D'altra banda, l'acord incorpora també com a gran novetat la cessió de terrenys prop de l'aeroport perquè Ryanair hi construeixi un hotel. A més, la companyia es compromet a tenir un hangar per al manteniment d'avions a l'aeroport. Si bé aquesta és una decisió que ha de tenir el vistiplau d'Aena, Recoder va avançar que hi ha acord i va agrair al director de l'aeroport, Lluís Sala, la seva ajuda. Amb aquests punts es vol fidelitzar la companyia de baix cost a Girona, de manera que s'evitin al màxim possible els estira-i-arronses de l'últim any. De fet, tant la Generalitat com Ryanair admetien ahir la dificultat d'aquesta negociació.
El conseller definia l'acord com “un pas de gegant” perquè garanteix estabilitat i una recuperació del nombre de viatgers a l'aeroport de Girona: “No volíem que la relació es basés només en ajudes per la promoció, perquè això és del passat.” A més, va defensar que amb la comissió de seguiment el govern s'assegura una de les seves principals reclamacions per tornar a pactar: que la companyia aèria compleixi els acords firmats.
Es recuperarà el vol a Madrid, i n'hi haurà més a Moscou
Ni l'Agi ni Ryanair no van voler avançar quines seran les rutes que oferirà la companyia a partir de l'estiu. Moltes encara s'han d'acabar de definir entre les dues parts, i està previst que en les pròximes setmanes s'avanci en aquest sentit. Malgrat tot, el més previsible és que es mantingui el gruix de les que hi ha actualment en servei i de les que s'oferien en temporada d'estiu. A més, hi haurà noves rutes i se'n recuperaran d'emblemàtiques. L'única que es va fer oficial ahir és la de Girona-Madrid. Ryanair tornarà a oferir aquesta connexió a partir de l'abril, de manera que es descarta l'opció que hi havia sobre la taula amb Spanair. Les condicions econòmiques que reclamava sempre s'havien considerat massa altes, i la mateixa companyia havia dit que la seva prioritat era centrar-se en la construcció d'un hub al Prat. Per part de les institucions gironines, també es volen potenciar les rutes amb els països escandinaus i anglesos, ja que és el turisme que s'adreça més a la Costa Brava.
D'altra banda, el conseller Recoder també va anunciar l'acord amb Transaero per la temporada d'estiu vinent. L'any passat la companyia russa feia un vol setmanal Girona-Moscou, que si bé no era xàrter anava molt lligat a un majorista de viatges. Ara la companyia ha arribat a un acord amb l'Agi per oferir dos vols setmanals a partir de l'abril, oberts a tots els operadors turístics interessats, de manera que es potenciarà el mercat rus d'una manera important. Aquest era també un dels objectius que tenien els sectors econòmics gironins.
La Diputació i l'Ajuntament de Girona, satisfets
Una altra novetat és que l'Ajuntament de Girona participarà econòmicament en l'acord, i formarà part de l'Agi. L'alcalde Carles Puigdemont va dir: “Se'ns trobava a faltar, volem decidir i el sector ens ho demana”, i va defensar que la ciutat no pot quedar al marge del projecte. Pel president de la Diputació Jaume Torramadé, “s'ha aconseguit un acord a un preu raonable, perquè el sector turístic és primordial, i encara més en temps de crisi”. Per això augmentarà l'aportació econòmica dins l'Agi, i va dir que així es resol en part el fet de no haver avançat en un nou model de gestió.
Un escenari nou
oriol masL'acord firmat ahir entre Ryanair i l'Agi ens porta a analitzar diverses conclusions, i més després de l'intens procés negociador que va començar a principi del 2011 i ha acabat a final d'any: es pot dir que s'ha perdut un any, però també que aquest any ha servit per aconseguir madurar un millor acord. En tot cas, s'ha demostrat allò que les dues parts estaven condemnades a entendre's. Perquè a Ryanair Girona li interessa i li funciona, i a l'Agi perquè el seu objectiu és promocionar l'aeroport. I ningú hi portarà tants viatgers com Ryanair. El que és segur és que l'escenari que es perfila difereix bastant del que s'havia aplicat fins ara. El mètode per calcular les ajudes ha canviat i ja es basa en xifres absolutes de viatgers. Però la principal novetat és l'hangar i l'hotel. Si es confirma, Ryanair queda més ancorada a l'aeroport de Girona. Això és realment el que pot portar més fruits a mitjà i a llarg termini, perquè és un canvi de tendència. Les administracions s'asseguren que Ryanair tindrà base a Girona i no podrà utilitzar tan fàcilment el xantatge com a arma negociadora, i la fan partícip del negoci. I la companyia disposa així d'espai per al manteniment d'avions en un punt, el sud d'Europa, on ara mateix no té cap instal·lació d'aquesta mena. A més, serà la primera interessada a omplir el seu hotel portant viatgers i promocionant-lo des del seu lloc web.
L'acord d'ahir no només posa fi a la progressiva reducció del nombre de viatgers que afectava l'aeroport, sinó que garanteix un mínim de tres milions d'usuaris durant cinc anys. Que ningú dubti, però, que tornarem a viure episodis de discrepància. Mentrestant, en aquests cinc anys canviarà radicalment el mapa de gestió aeroportuària. Tot i la frenada en la privatització del Prat i Barajas, el nou govern estatal tindrà la missió de reiniciar el procés. I, probablement, canviar-ne les condicions per fer-lo més assumible a les empreses interessades. S'haurà de veure què es decideix fer amb els aeroports secundaris com el de Girona, que com que és rendible pot ser més atractiu per a una hipotètica privatització. I també serà important el que passi al Prat. Si els nous gestors prioritzen l'estratègia a llarg termini i fer un centre de connexió intercontinental, o si consoliden la tendència actual de centrar-se en les companyies de baix cost. Del que passi en dependran les taxes, i per tant, si Ryanair acaba d'apostar per tornar a créixer del tot a Girona.