VIA PÚBLICA
Encaixonats a Creixell
Autobusos i camions queden embussats al nucli de Borrassà, víctimes de les instruccions dels navegadors GPS
Els conductors escullen l'opció de retallar camí i després no se'n surten a l'hora de fer marxa enrere
La mala tria provoca que es malmetin balcons, pilars, fanals i fonts i molts maldecaps als veïns
La irrupció en el mercat dels aparells de navegació GPS ha creat un problema que darrerament creix al municipi de Borrassà, en general, i en el nucli de Creixell en particular: camions i autocars queden encallats en els carrerons estrets del casc antic i malmeten façanes, canaleres, fonts públiques i fins i tot fanals, en les seves maniobres de marxa enrere i per esmenar l'errada de navegació. Els conductors segueixen la ruta que els marquen els navegadors de GPS però fan cas omís o no veuen els senyals que prohibeixen el pas d'aquells vehicles de més de 7 metres de llarg i 2,5 d'amplada. Quan s'adonen de l'error ja no poden fer marxa enrere. Es calcula que han estat una desena els vehicles atrapats en els últims dos anys. L'alcalde de Borrassà, Ferran Roquer, assegura que aquest és un problema que els afecta com a municipi des de fa temps. “Afecta gairebé totes les entrades del municipi, no només a Creixell sinó també a l'entrada de Borrassà venint des de la mateixa rotonda de la variant, i passa també a la GI-5828, la carretera de sempre que passava pel mig de Borrassà. Tot i que hi ha senyals de prohibida la circulació de camions de gran tonatge, els camions, seguint el GPS, tiren endavant i hi queden encallats.” Roquer explica que ara mateix només es plantegen, des de l'Ajuntament, el canvi de senyals verticals per alguns de més visibles que els actuals. L'alcalde, tip del problema, opta per la ironia. “El camí “més curt” és aquest però és que han triat l'opció “el més ràpid”. Quan veuen l'evidència prefereixen creure's la màquina i no pas el sentit comú.”
L'Ajuntament preveu posar nous senyals de color fluorescent per fer més visible la restricció. El problema és especialment greu al nucli de Creixell. El carrer Doctor Frigola, la via central del veïnat, queda col·lapsada de tant en tant per la presa de decisions errònia de conductors, sovint estrangers, desconeixedors de les carreteres empordaneses.
Passar per aquest punt escurça de manera considerable el temps del trajecte que va des de l'N-II fins a l'A-26, i evita haver de fer la ruta habitual, com és seguir per l'N-II i anar a buscar l'entrada de l'autopista per després agafar l'A-26. Quan un camió o autocar queda encallat, no hi ha cap més solució: esperar que en surti ell mateix o demanar ajuda. Les possibilitats de maniobra, però, són complicades. La drecera encamina a una ratera de la qual sovint són grues pesants les encarregades d'anar-los-en a treure.
Una de les veïnes afectades per aquest problema al nucli de Creixell és Laia Gironella, que recorda com l'últim tràiler que va quedar encallat a les dues de la matinada es va haver d'esperar fins que es fes de dia per intentar moure'l. “Estava col·lapsat, i el conductor no es va veure capaç de treure'l”. Van fer venir els Mossos d'Esquadra i el conductor de la grua va poder treure el vehicle, això sí, fent maniobres de “mil·límetre”.
L'infracció de trànsit té un llistat d'excuses per a l'infractor. La més universal de totes, aquella que, qui més qui menys, ha fet servir algun cop: “No he vist el senyal.” Gironella elogia la resposta positiva que ha tingut sempre de les companyies asseguradores. Aquesta eficàcia, però, no compensa prou els maldecaps que comporten els incidents: “Cada cop és una moguda, perquè entre que fas venir el pèrit i fas les gestions amb l'asseguradora, vol dir més temps per arreglar-ho que no pas que t'ho paguin”, apunta aquesta veïna. Gironella ja no podia més i va fer arribar un queixa a la companyia de navegadors TomTom, un dels més populars, per exposar-los la problemàtica i demanar-los que modifiquessin els paràmetres de la ruta. La resposta va ser que ho notificarien al departament corresponent per solucionar-ho.