infraestructures
Adif es desentén dels accessos a l'estació de Maçanet-Massanes
L'empresa estatal nega que l'edifici sigui una obra nova; diu que es tracta d'una remodelació i que els accessos els han de fer altres administracions
Adif no vol ni sentir parlar d'assumir el cost dels accessos a l'estació de Maçanet Massanes, malgrat les queixes que reben des dels ajuntaments afectats, dels usuaris i del mateix personal de la companyia. Els accessos a l'equipament es pot dir que són pràcticament inexistents i els usuaris han de travessar, de manera perillosa, les vies, i caminar molt per accedir a l'estació. Adif argumenta que no està obligada a facilitar els accessos, ja que s'ha limitat a fer una remodelació i no pas una obra nova. En aquest sentit, passa la pilota als ajuntaments i altres administracions perquè ho facin.
Fa quatre mesos es van posar en marxa les noves instal·lacions que comprenen andanes noves, un passadís subterrani amb ascensors per accedir a les andanes i a la recepció dels passatgers. En total s'hi van invertir 1.4 milions d'euros. El que havia estat l'estació vella ara no és ni tan sols accessible al públic i la companyia ferroviària les fa servir com a servei propi o per als seus treballadors.
A l'altra banda de les vies hi ha un edifici nou de prop de 300 metres quadrats on hi ha els panells informatius, la venda de tiquets, una sala d'espera i l'accés a les vies i andanes.
Adif, malgrat el cost i l'evidència de la recent construcció de l'edifici, considera que no es tracta de cap obra nova sinó d'una remodelació de l'estació que ja hi havia des de fa més de cent anys. Si bé en algun cas és cert que les obres han consistit en remodelar edificis ja existents, en el cas de l'estació de Maçanet-Massanes s'ha construït literalment una estació completament nova, tot i que els tècnics no ho considerin així. I Adif assegura que tot s'ha fet dins l'àmbit ferroviari i que, per tant, “no s'hi ha fet res de nou”.
Indignació municipal
L'alcalde de Maçanet, Antoni Guinó, es mostra indignat davant l'actitud d'Adif i les condicions de l'estació. A més, es queixa que és l'Ajuntament de Maçanet el qui paga, concretament 70.000 euros l'any, el microbús que tres vegades al dia apropa els usuaris a la inaccessible estació de tren.
Ahir aquest diari va intentar sense èxit obtenir també la valoració de l'alcalde de Massanes, Josep Maria Clopès. Quant a l'alcalde de Maçanet, assegura que intensificaran les denúncies i les queixes per tenir finalment una estació segura i amb les mínimes condicions.
Adif només remodela
Segons Adif, a l'estació de Maçanet-Massanes no s'hi ha fet res de nou, simplement s'ha remodelat. No representa cap novetat la construcció d'un espai d'uns 300 metres quadrats, ni un pas subterrani de prop de 50 metres de llarg amb ascensors. Només es tracta de reformes, ja que diuen ho han fet dins el seu àmbit. I és que per Adif la diferència entre construir i remodelar és molt gran. Una obra nova representa un estudi urbanístic que contempla un estudi mediambiental, i en el cas de serveis, un estudi dels accessos. Per a una remodelació, no cal. Caldria veure, però, què diria qualsevol ajuntament si un particular demanés un permís per remodelar casa seva i s'hi gastés 1,4 milions d'euros, a més d'ampliar-lo més de 300 metres quadrats. No crec que colés.