Barcelonès
Retallada en els Ferrocarrils
La companyia podria tancar el telefèric d'Olesa i reduir el servei del de Gelida
Demanarà a l'ATM què cal fer amb el servei urbà nocturn
La tisora de l'administració arriba a tot arreu, també al transport públic. La setmana passada el president del govern, Artur Mas, va advertir a la població que si volia mantenir determinats serveis públics com ara el transport havia de ser “coresponsable”. Darrere d'aquest anunci hi havia la certesa que s'incrementarien els preus dels bitllets. Però els que intenten fer quadrar la caixa de la Generalitat deuen haver vist que amb l'augment de les tarifes no n'hi ha prou i que cal suprimir els serveis que són deficitaris.
Fonts properes a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han explicat a aquest diari que la companyia s'està plantejant eliminar alguns transports minoritaris que li resulta massa costós mantenir en funcionament, com ara el telefèric que uneix Olesa amb Esparreguera i el funicular de Gelida. En aquest últim cas, l'operadora estaria disposada a oferir el servei els caps de setmana, que és quan hi ha més demanda.
Tot i que es tracta de transports que no són de masses –segons la memòria de FGC de 2010, el funicular de Gelida hauria fet 104.025 viatges–, la companyia estaria disposada a donar servei als pocs usuaris i a cobrir tots aquests trajectes amb microbús.
Però amb això no n'hi hauria prou. I en el consell d'administració d'ahir a la tarda també s'hauria plantejat la possibilitat de disminuir les freqüències de pas en hores vall, de menys demanda, a la línia Llobregat-Anoia. De fet, aquesta és una mesura que ja s'aplica a la línia Barcelona-Vallès.
Un altre tema que es va abordar en la reunió va ser el servei nocturn dels dissabtes de les línies urbanes de FGC. La companyia tindria clar que té una demanda mínima i, en canvi, els representa una despesa important, sobretot en matèria de seguretat. Però la decisió de deixar de prestar el servei nocturn no depèn exclusivament de Ferrocarrils, sinó també de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Per això, el consell d'administració de FGC hauria demanat a l'ATM disminuir la freqüència d'aquests trens nocturns o, fins i tot, suprimir-los.
El comitè d'empresa de FGC admetia que la companyia s'està plantejant aplicar retallades, tot i que encara no els han informat de quines. Els representants dels treballadors recordaven que quan s'hagin d'asseure a negociar vetllaran pels drets dels empleats.
LA DATA
LA XIFRA
La premsa, desconvocada a última hora
El departament de premsa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va convocar divendres de la setmana passada una roda de premsa per avui a la una del migdia en què el president de la companyia, Enric Ticó, havia de presentar “les mesures d'estalvi i de reorganització del servei previstes per FGC”. En la convocatòria, també s'explicava que les mesures que es presentarien “s'emmarquen dins la voluntat de la companyia d'ajustar al màxim l'oferta a la demanda existent i
racionalitzar les despeses”. L'enigma envoltava aquesta roda de premsa, perquè no
se sabia a què es feia referència exactament quan es parlava de “racionalitzar despeses”, i de moment FGC no ho ha volgut aclarir. A hores d'ara, es desconeix quan es faran públics els plans de la companyia, fonts de la qual van evitar posar terminis en espera que el paquet de mesures hagi estat explicat als treballadors.