infraestructures
L'estació El Centre del Món es quedarà al marge del TGV
El traçat definitiu del TAV per la plana del Rosselló no passarà per Perpinyà
El batlle de la ciutat nord-catalana es troba amb els alcaldes de Barcelona, Girona i Figueres
Els trens internacionals d'alta velocitat no pararan a Perpinyà. Els TAV o TGV que entrin a l'estació El Centre del Món de la capital nord-catalana hauran de fer marrada, amb una pèrdua de temps de vint minuts. Segons el senador de la UMP i batlle del Soler, François Calvet “és inimaginable que els TGV internacionals perdin aquest temps per entrar a Perpinyà”. Calvet i el batlle de Ribesaltes André Bascou, amb altres responsables del partit UMP, ja fa temps que estan fent gestions a París “per fer possible que els grans TGV s'aturin a la Catalunya del Nord” i per això “caldrà que una altra estació estigui a punt quan entri en funcionament la línia entre Montpeller i la frontera el 2025”. La línia ferroviària de gran velocitat del corredor mediterrani té actualment un forat entre la frontera estatal i Montpeller.
L'últim tram a l'estudi
Els TGV passen, ara per ara, per les vies convencionals amb la pèrdua de temps que això representa. La construcció d'una nova via en aquest tram només es troba en l'estadi d'estudi del traçat.
Si encara no se sap on passarà per travessar les Corberes –entre Catalunya del Nord i Occitània– sí que el traçat a través de la plana rossellonesa ja fa temps que es coneix. Un traçat que deixa de banda Perpinyà per passar per Toluges, el Soler i Ribesaltes. En aquesta darrera població –propera a l'aeroport i l'autopista– tenen bloquejat el POS (pla d'ocupació dels sòls) i el PLU (pla local d'urbanisme) en previsió de la construcció d'una estació pel TGV, que se situaria en terrenys de l'antic camp de concentració i camp militar de Ribesaltes. El batlle de la població assegura que “si volem que el nostre territori es desenvolupi cal que l'estació es trobi directament en el traçat de la línia”, si no, afegeix Bascou, “ens limitarem a veure passar els trens”.
El president de l'aglomeració urbana Perpinyà-Mediterrània –ideòleg i creador de l'estació El Centre del Món– Jean-Paul Alduy, va afirmar en la darrera sessió del ple municipal perpinyanès que “potser un tren de cada tres o cada cinc no s'aturarà a Perpinyà”, però va afirmar que “proposar una altra estació pel TGV a Ribesaltes o el Soler no s'aguanta per enlloc des d'un punt de vista organitzatiu”. En el mateix ple, el batlle de Perpinyà Jean-Marc Pujol va afirmar que “l'important és que serem a 45 minuts de Barcelona, si volem agafar un tren per anar a Frankfurt”.
Trobades a Barcelona, Girona i Figueres
Jean-Paul Alduy i Jean-Marc Pujol estan fent una sèrie de trobades amb els alcaldes i responsables polítics de la Catalunya autònoma per “preparar l'arribada a Perpinyà del TGV-TAV procedent de Barcelona l'any que ve”. Actualment només funciona la línia entre Perpinyà i Figueres. Amb Barcelona, Girona i Figueres, Alduy i Pujol voldrien poder crear “un pla estratègic per potenciar conjuntament el territori català transfronterer” i fer que l'estació El Centre del Món de Perpinyà sigui el punt d'aturada dels TGV-TAV (el nom dels trens d'alta velocitat canvia passada la frontera) procedents de l'Estat espanyol. En aquest sentit es van entrevistar la setmana passada amb l'alcalde de Barcelona Xavier Trias i amb l'alcalde de Figueres Santi Vila. Anunciant al Twitter aquesta trobada, l'alcalde de Barcelona adjudicava l'alcaldia de Perpinyà a Alduy, sense fer esment de Pujol, el batlle actual. Una trobada en el mateix sentit està prevista l'11 de gener amb l'alcalde de Girona Carles Puigdemont.