Infraestructures

El tram de Zona Franca de l'L9 de metro també cau

No transportarà passatgers fins a Collblanc el 2014 perquè només funcionarà com a via de servei

El tram de l'aeroport manté calendari

L'L9 de metro torna a ser víctima de les restriccions pressupostàries. No és inèdit però sí inesperat. L'L9/L10 del metro de Barcelona és el projecte més feixuc que suporten les arques de la Generalitat i, amb la profunda caiguda de recursos, ha acabat esllomant les finances de la institució.

La línia té un pressupost de construcció de 6.927 milions d'euros, dels quals en queden per pagar 4.601 sense comptar que acabaran sent molts més –16.000 milions tenint en compte els crèdits i els pagaments diferits a les concessionàries, que no s'acabaran de pagar fins al 2044. L'obra va arribar a emportar-se els darrers anys la majoria del pressupost anual d'inversió del Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Amb el canvi de govern, el nou Departament de Territori i Sostenibilitat prenia l'any passat la decisió dràstica d'aturar la construcció del tram central, entre Zona Universitària i Sagrera- Meridiana, per tal de concentrar els recursos en l'acabament i posada en servei dels trams de l'aeroport i la Zona Franca, que s'havien d'inaugurar previsiblement el 2014. Semblava que era el darrer sacrifici que patiria aquesta obra però, un any després, el conseller Lluís Recoder sorprenia ahir a la comissió parlamentària anunciant que tampoc s'acabarà el ramal de Zona Franca per tal de garantir que el 2014 es pugui posar en servei per als passatgers el ramal de l'aeroport. Aquest, de fet, és el prioritari si es té en compte que la nova terminal T1 del Prat no té avui cap transport públic ferroviari que la connecti de manera directa amb la ciutat de Barcelona i que si la línia L9 hi arriba tard, de la nova línia de Rodalies que ha de construir l'Estat no se'n sap res.

El ramal de Zona Franca, doncs, no transportarà passatgers d'aquí a dos anys però sí que entrarà en funcionament com a ramal de servei per electrificar el tram de l'aeroport i per conduir els combois a cotxeres, situades al final del carrer A de la Zona Franca. Això obliga a acabar, com a mínim, la perforació del túnel, al qual li queden encara uns centenars de metres entre les estacions de Provençana i Gornal.

El govern estalvia diners en les estacions que, tot i que estan força avançades, no caldrà que estiguin a punt d'aquí a dos anys. I és que l'executiu també ha donat a conèixer el cost de funcionament dels nous trams d'aquesta línia, que calcula que seran de 20 milions anuals per al ramal entre l'aeroport i Collblanc i de 13 per al ramal de Zona Franca. El tram portuari queda, així, congelat com el central de la línia, si bé es troba en un nivell d'execució molt més avançat. Financerament, però, queda aparcat fins que el govern català trobi els diners perquè Recoder ja ha repetit diverses vegades que no es tornarà a optar per cap mètode de pagament diferit. Pot anar per llarg tenint en compte que, al tram central, ja s'ha decidit reurbanitzar les places on l'aparell de les obres de la superfície molesta la mobilitat.

El pressupost del 2012 de Territori i Sostenibilitat

Primer any sense dèficit a l'ACA

Segons el conseller, aquest serà el primer any en una dècada en què l'Agència Catalana de l'Aigua tancarà l'exercici sense dèficit. Això sí, el deute acumulat de l'organisme supera encara els mil milions.

Reformes sense llei de barris

Tenint en compte que l'executiu també ha congelat els ajuts als municipis de la llei de barris, Recoder volia destacar ahir a la comissió parlamentària que el departament sí que invertirà 16,7 milions en la remodelació de la Trinitat Nova (Barcelona), Ca n'Anglada (Terrassa), l'Estació (Sallent), Arraona (Sabadell) i Sant Roc (Badalona).

L'eix transversal resisteix

L'eix transversal és l'única gran obra d'infraestructures de la Generalitat que no ha patit retallades. Enguany, disposa de 294 milions d'inversió.

Pla d'economia verda i de l'energia

Es presentarà un pla d'estímul de l'economia verda juntament amb el Departament d'Economia i Ocupació. També es presentarà el pla de l'energia i del canvi climàtic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.