pallars jussà
El tren de la Pobla, entre el reequilibri i la butxaca
S'ha doblat la xifra d'usuaris, però per cada viatger costa 13 cops més que rodalies
El Pallars és el marc avui de la primera protesta al Pirineu de caràcter territorial contra una decisió del govern actual. El motiu és la decisió de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de retallar a la meitat les freqüències de la línia de Lleida a la Pobla amb arguments econòmics. A l'altre costat de la balança es troben els de reequilibri territorial, que defensen els alcaldes i els consells comarcals del territori.
L'anàlisi de les xifres de negoci demostra que la línia, en si mateixa, no és cara: el tren de Lleida a la Pobla de Segur costa a l'any 30.605 euros per quilòmetre de via, segons les dades de l'informe anual de Ferrocarrils. A l'Estat espanyol, el cost mitjà de les línies ferroviàries és de 33.457 euros per quilòmetre, segons un estudi de la Fundació BBVA. Al francès, 28.420 euros per quilòmetre.
El problema és l'escassa població de les comarques a què dóna servei. El 2010 la van utilitzar 226.961 viatgers, que van generar un ingressos per venda de bitllets d'uns 540.000 euros: insuficients per arribar al preu que Renfe Operadora i Adif reclamen a FGC a canvi del
servei: 2,7 milions Renfe Operadora i 0,5, Adif.
Més pèrdues al Vallès
A FGC, la línia de la Pobla li va reportar el 2010 unes pèrdues de 1.261.000 euros. Però no és pas la més deficitària. Les línies metropolitanes de FGC (les del Vallès, i les del Baix Llobregat i l'Anoia) van tenir aquell any un resultat negatiu de 16.494.000 euros. La diferència, però, és un altre cop la població: les pèrdues de l'àrea metropolitana van servir per traslladar 79,76 milions de viatgers i les de la Pobla, un quart de milió. Això es tradueix en un cost de 13,14 euros per viatger a la Pobla, i 1,11 euros a les línies metropolitanes de FGC. Rodalies, en conjunt, té un cost d'1,04
euros per viatger.
Els defensors del tren, però, tenen a favor l'evolució positiva del nombre de viatgers. El 1998 en tenia 121.626 i estava en decadència. Va tocar fons el 2000, amb només 90.017 viatgers. En el darrer any de gestió de l'Estat, el 2004, en registrava 117.467. La Generalitat va renovar els trens, va posar noves freqüències entre Lleida i Balaguer, i la línia va registrar el 2006 204.940 viatgers. Actualment ja es dobla la xifra del 2004, i va a més, també gràcies a una intensa campanya de promoció del tren i del territori feta sota la marca El Tren dels Llacs. Les xifres, doncs, marquen el terreny del dilema del tren de la Pobla: reequilibri o butxaca.