mobilitat
Anar i tornar de Barcelona a Reus en tren, un 22% més car
El govern canvia sense avisar les condicions tarifàries dels regionals i en suprimeix el 10% de descompte per l'anada i tornada
Rebaten les restriccions introduïdes als abonaments mensuals
L'entrada al 2012 ha comportat una pila de sorpreses, moltes força desagradables, per als usuaris dels trens regionals, que se n'han hagut d'anar assabentant en les darreres setmanes de boca dels empleats de Renfe a mesura que han anat utilitzant el servei o renovant els seus abonaments. El govern, titular de la gestió des de fa un any, ha modificat, sense haver-ne informat prèviament, la política tarifària dels trens de mitja distància a Catalunya, expliquen ara que per unificar-ne preus i condicions amb les de rodalies, davant la desorientació i les queixes de molts viatgers afectats.
El canvi encobert segurament més rellevant és la desaparició del descompte del 10% que s'aplicava fins ara –i encara s'aplica a la resta de l'Estat, fins i tot en els trajectes dels regionals catalans que acaben a fora, a Casp o a Vinaròs– per als trajectes d'anada i tornada, la modalitat més habitual entre els viatgers no freqüents, que a més ara es troben que han de tornar com a màxim l'endemà d'haver anat, i no tenen quinze dies com fins ara. Això ha fet que, en la pràctica, els encariments del cost dels trajectes més habituals hagin estat molt superiors al 8% de mitjana que el govern va reconèixer ja entrat l'any nou, ja que en realitat se situen al voltant del 20% de mitjana. Per exemple (vegeu el gràfic), un bitllet d'anada i tornada de Barcelona a Reus o a Girona –val el mateix– s'ha encarit en realitat un 22,2%. Fins a Lleida, la pujada és del 19%, i fins a Tarragona, del 18%.
La plataforma Promoció del Transport Públic, que ha titllat d'“excessiva” la pujada mitjana del 8%, en canvi, tot just veu un “desavantatge” la desaparició del 10% del descompte per a l'anada i tornada, que no existia a rodalies. L'agrupació d'usuaris ho justifica perquè troba “positiva” la intenció d'unificar els criteris tarifaris de la curta i la mitjana distància, ja que “és un aspecte clau per avançar cap a un sistema ferroviari més integrat”. El canvi, així, ha permès unificar en ambdós sistemes el preu dels bitllets per als mateixos trams de quilometratge, que fins ara no aplicaven el mateix barem. En la pràctica, això ha provocat augments de fins al 49% en els viatges d'anada i tornada en regional entre estacions situades entre 10 i 20 quilòmetres de distància. Per exemple, al trajecte entre Reus i Tarragona.
Només dos viatges al dia
Més bel·ligerant s'ha mostrat la PTP en els canvis introduïts als abonaments mensuals, ja que, tot i que se n'ha congelat el preu per incentivar-los, segueixen sent “considerablement cars”, i a més els viatges han deixat de ser il·limitats, ja que només se'n permeten dos al dia. Això fa que, a més, ara només es pugui passar per dues estacions en cada trajecte i, per tant, no es puguin fer transbordaments o parades intermèdies si convé a l'usuari, com es permetia fins ara. La plataforma, que també lamenta que el títol no s'integri amb altres mitjans de transport, ni tan sols Ferrocarrils de la Generalitat, ja ha demanat al Departament de Territori i Sostenibilitat que aixequi les restriccions en el nombre de desplaçaments diaris i permeti validar l'abonament en qualsevol estació del seu àmbit de validesa.
PTP, en canvi, valora positivament l'augment, de 45 a 60 dies, de la validesa dels Bono 10 i els Bono Exprés, i que els abonaments tinguin una vigència de 30 dies naturals i no d'un mes de calendari com fins ara. Això sí, troba a faltar, com en altres països, bitllets conjunts, per a un màxim de cinc persones, per viatjar en caps de setmana i hores vall.
I per acabar-ho d'adobar, no funciona cap expenedor a Sants
Ha tornat a passar. I ara ni tan sols ens queda el consol de donar-ne la culpa a l'Estat. La Generalitat ha tornat a discriminar els usuaris dels serveis ferroviaris més oblidats d'aquest país, els de regionals. I amb ells, els catalans que més hi pugen, és a dir, els habitants de comarques. Tots menys els de l'àrea de Barcelona, vaja.
El que molesta potser no és tant –que també– que hagi fixat augments del 20% en la pràctica en la gran majoria de trajectes –perquè la gran majoria de la gent va i torna d'un lloc, no hi va i s'hi queda– de regionals. El que de debò irrita és que ho hagi fet de manera encoberta. Com pensant-se que els usuaris no se n'adonarien. O, pitjor encara, creient que no valia la pena, per a un servei menor, donar les explicacions que sí que va sortir a donar quan va apujar la T-10 del metro un 12%, o va redefinir les bonificacions als peatges de l'àrea metropolitana. Per redefinició, la que encara esperen a comarques per millorar temps i freqüències dels trens interns –amb uns serveis propis de rodalies que el govern no acaba de crear mai– i cap a Barcelona.
Un últim botó com a mostra de la despreocupació. Amb uns 11 milions d'usuaris l'any, l'estació de Sants té dos únics expenedors automàtics de bitllets de regionals... i estan fora de servei des de fa uns dies! Els TAV, amb la meitat d'usuaris, hi tenen 14 màquines on imprimir còmodament el bitllet. Ridícul.