Poca concreció de Foment sobre el desdoblament de l'N-II
La ministra Ana Pastor presenta les línies mestres d'un pla d'infraestructures fins al 2024 ambiciós, tot i reconèixer que hi haurà molts menys recursos
Inclou el desdoblament de l'N-II i el de l'N-260, la millora del tren de Puigcerdà i un nou model aeroportuari
CiU, el PSC i ERC esperen que es prioritzi l'N-II a curt termini
La ministra de Foment, Ana Pastor, va fer ahir la seva primera compareixença en comissió a les Corts, i va dibuixar les línies mestres que vol desenvolupar en aquesta legislatura. El més destacat és la redacció d'un nou pla d'inversions –el Pla d'Infraestructures, Transport i Habitatge (Pitvi)– per executar fins al 2024 i amb una inversió de 225.000 milions d'euros, que haurà d'estar enllestit al juliol. Això contrasta amb la política d'austeritat que també va dir que marcaria, per reduir el deute de 40.000 milions d'euros que té ara mateix el Ministeri de Foment. Fins i tot va assenyalar: “S'ha acabat el temps de les obres faraòniques, de les autovies sense trànsit i les terminals sense viatgers, i ara les infraestructures hauran de tenir una funció d'augment de la productivitat econòmica.”
De la llarga llista d'obres que s'inclouran en el pla, moltes estan ja incloses en pressupostos anteriors amb partida pròpia. De les comarques gironines, la ministra va citar dues obres en xarxa viària. La primera, el que en va dir “l'autovia del nord-est”, o sigui el desdoblament de l'N-II, amb un pressupost de 1.629 milions per 251 quilòmetres. I després, el desdoblament de l'A-26 entre Figueres i Besalú, amb una partida de 102 milions per 24 quilòmetres. En canvi, no va mencionar l'eix pirinenc, amb les variants de Ribes, Sant Joan de les Abadesses, Ripoll i el túnel de Toses, ni tampoc la variant d'Olot.
En matèria ferroviària, va garantir que el TAV estarà acabat aquest 2012, i també l'aposta pel corredor mediterrani amb les connexions ferroviàries pertinents als ports i la instal·lació del tercer rail allà on sigui necessari. També va indicar la necessitat de reorganitzar Renfe, i va anunciar que dimarts serà a Barcelona per tractar amb la Generalitat del traspàs de la gestió ferroviària, que no va descartar aplicar en altres ciutats. També va mencionar la línia de Puigcerdà.
Pel que fa als aeroports, va defensar que la privatització dels aeroports del Prat i Barajas no era adequat fer-la ara, en l'actual context econòmic. També va tornar a deixar clara la potenciació d'Aena a escala internacional. Més endavant, i responent a les peticions del portaveu de CiU en la comissió, Pere Macias, va indicar que estudien un nou model de gestió aeroportuària que sigui “més eficient”, i no va descartar que les comunitats autònomes hi participin: “Perquè l'experiència em diu que la gestió millora des de la proximitat.” En aquest sentit, Pastor va acceptar que aquest sigui un dels aspectes bàsics per poder tancar un pacte d'estat en infraestructures amb les diverses formacions polítiques.
Reacció dels diputats gironins
El diputat de CiU Jordi Xuclà va insistir que l'N-II ha de ser prioritària i que en aquest escenari de restricció econòmica el plantejament d'obres de la ministra “és complet però de mínims, i caldrà priortizar”. Àlex Sáez, del PSC, va afirmar que la compareixença “ha sigut preocupadament líquida”, sense concrecions i poc respectuosa amb l'herència de l'anterior govern, a l'espera que els pressupostos concretin més. Concepció Veray, del PP, en va fer una valoració molt positiva, “perquè s'ha certificat la sensibilitat cap a Catalunya i les comarques gironines”. Teresa Jordà, d'ERC, va lamentar que no es prioritzin més les actuacions sobre el tren convencional, i també “la manca de definició en les obres prioritàries”.