La tercera via
El consistori vol que els trens convencionals passin pel túnel del TAV, gairebé fet
L'opció evita fer el segon túnel previst i l'estalvi pagaria l'enderroc del viaducte
Girona busca una tercera via. La proximitat del final de les obres del TAV aquest mateix any i el temor que el govern estatal acabés posant alguna excusa per endarrerir el traçat subterrani del tren convencional i l'enderroc del viaducte han provocat que l'equip de govern de CiU hagi buscat una alternativa. L'objectiu que es pretén és que igualment permeti suprimir el tren en superfície i el viaducte que des del anys setanta forma part del paisatge de Girona.
Aquesta alternativa es diu tercer rail. Es tracta de la possibilitat que la instal·lació d'un tercer rail en els túnels del TAV, que ja estan pràcticament acabats, permetés el pas dels trens de rodalies. Si aquesta hipòtesi fos vàlida evitaria la construcció del túnel que Foment preveia fer des del parc Central fins al sector de Pedret per al tren convencional. Es valora l'estalvi de diners que comportaria aquesta possibilitat i que això servís per finançar l'enderroc del viaducte i fins i tot avançar-ne la desaparició. Des de fa poques setmanes, l'Ajuntament ha encarregat un projecte per estudiar la viabilitat tècnica de l'alternativa.
La proposta és un calc de l'opció adoptada per Adif que permet que en l'actualitat els trens de mercaderies amb ample europeu, com és la línia del TAV, puguin circular per la línia convencional i pel viaducte. El pas dels trens convencionals pel túnel del TAV permetria automàticament l'eliminació del talús que genera el tren al sud de la ciutat i el viaducte a la part més cèntrica de la ciutat, així com la infraestructura fins als afores de Girona. La previsió fins ara era que acabat el TAV s'encadenés amb més anys d'obres al centre de la ciutat per fer el segon túnel que portaria els trens convencionals per sota la ciutat, gairebé resseguint el traçat de l'actual viaducte fins a Pedret.
Dubtes tècnics
El principal escull de la proposta és tècnic, ja que els trens TAV i els convencionals funcionen amb sistemes de seguretat totalment diferents. L'estudi encarregat té per objectiu analitzar aquesta compatibilitat de sistemes. També cal tenir en compte la dificultat que comportarà assumir i combinar el trànsit de trens TAV amb els de rodalies, sobretot davant la voluntat de reforçar el servei de rodalies a Girona. El projecte podria també perjudicar la intenció que Girona disposés d'una estació al sud de la ciutat, a l'Avellaneda, i una altra estació al barri del Pont Major.
La proposta que l'Ajuntament de Girona va recollir dels veïns de Sant Narcís en el Fòrum Ciutadà obligaria a preveu un bypass per a mercaderies davant la impossibilitat que les perilloses circulin pel túnel subterrani, i també caldria a crear un ramal que tornés els trens convencionals a la línia cap a Portbou. L'alcalde de Fornells, Mateu Parera-Nieto, assegura que desconeixen l'opció plantejada en la comissió de seguiment del TAV que dibuixa un ramal des de la via ja existent del tren convencional cap al bypass del tren de mercaderies. En tot cas, explica: “Aquesta opció ja es va plantejar temps enrere, i vam presentar-hi al·legacions.” Assegura que travessa el corredor de la Torre, que és un espai preservat pel pla director per la seva importància com a corredor ecològic. També havia presentat al·legacions l'Ajuntament de Sant Julià de Ramis a un altre ramal que afectava de ple el municipi i que l'alcalde, Narcís Casassa, qualifica de “salvatjada”. L'alcalde de Salt, Jaume Torramadé, també el desconeix, i assegura que el consistori manté la seva oposició a la construcció del bypass pensat per a les mercaderies, a causa del dany ecològic que causaria a les Deveses. El TSJC va aturar el corredor ferroviari el febrer de l'any passat.