Ara tothom vol moure fitxa
CiU i el PSC presentaran esmenes al pressupost de l'Estat per evitar el canvi de categoria
El PSC, el PP i ERC culpen la Generalitat de no haver lligat bé l'acord amb Ryanair
A vida o mort. Així es definia ahir des d'alguns àmbits el període de negociacions que s'obre ara per intentar mantenir l'excepció per l'aeroport de Girona, de manera que es deixi sense efecte l'augment de categoria i de taxes. Malgrat que la disposició transitòria per aplicar a l'aeroport gironí unes taxes per viatger inferiors al que li corresponia va caducar el 31 de desembre passat, i que Aena la va deixar sense efecte a partir de l'1 de gener d'aquest 2012, ara s'han accelerat els contactes i les mesures per fer marxa enrere. Es compta en aquest sentit amb la col·laboració de les autoritats de les illes Canàries, que s'han trobat en una situació idèntica que també els ha fet reaccionar.
El gran problema d'aquest canvi tarifari és que dóna dret a Ryanair a incomplir el conveni signat amb l'Agi, i això podria repercutir en una reducció del nombre de vols a l'aeroport de Girona. Ahir els grups polítics amb representació al Congrés dels Diputats van valorar aquest fet, i també les accions que pensen portar a terme per revertir-lo. La presentació dels pressupostos i la posterior negociació política abans d'aprovar-los és el marc que aprofitaran per intentar que el Ministeri de Foment faci marxa enrere.
Pel diputat de CiU Jordi Xuclà, no haver mantingut la disposició transitòria en la pròrroga dels pressupostos “o es tracta d'una mala jugada i de joc brut, o bé d'un error tècnic i d'ineficàcia” d'Aena. Xuclà ha explicat que presentaran una esmena als pressupostos de l'Estat per restituir el text de la disposició: “Si no s'accepta seria un cop mortal per al sector turístic gironí, l'abast és de tal magnitud que s'ha de corregir”, i ha afegit que durant el mes de tramitació de pressupostos s'haurà d'aconseguir canviar. A més, va dir: “La Generalitat ha fet els deures assolint un acord, Ryanair també iniciant els vols promesos per l'estiu, i ara només faltaria que fallés el govern central.”
Pel PSC, el diputat Àlex Sáez va anunciar que també presentarà una esmena per evitar l'increment de taxes, i va recordar que el PP no està complint amb el que havia dit en campanya: “Es nota el procés centralitzador del PP, que fa tot el contrari del que havia dit abans de les eleccions”, recordant que durant l'última legislatura el PSOE havia introduït la competència entre aeroports a través de taxes i que el PP ara ho ha aturat. Des del mateix partit, el president gironí Juli Fernández va reclamar a Aena que no apugi les taxes a Girona i defensi l'aeroport, i va culpar CiU de submissió al PP i de no prioritzar les instal·lacions de Vilobí: “Va negociar amb Ryanair sense tenir lligat amb Foment el que era essencial perquè l'acord fos sòlid.”
La diputada d'ERC Teresa Jordà també va anunciar que iniciaran contactes a Madrid per fer marxa enrere amb l'augment de taxes que ja s'ha fet efectiu: “Els responsables són l'Estat espanyol i Aena, que fa i desfà com vol i en detriment de Catalunya.” També va defensar que la Generalitat no ha d'assumir aquest sobrecost, però va culpar el govern de “no cuidar tots els serrells en el conveni”: “Ara Ryanair té la paella pel mànec i Aena no ens regalarà res. Vam celebrar l'acord, però ara es demostra que potser no era tan bo com es deia.”
El PP espera pressupost
La diputada del PP Concepció Veray va explicar que el grup està en contacte amb el Ministeri de Foment per aquest tema. Segons afirma, les noves taxes voldran prioritzar l'eficiència dels aeroports i fer-los més competitius, assenyalant que “Girona té la categoria que li pertoca, si bé és cert que al ser un aeroport turístic se li aplicaven taxes més baixes”. En aquest sentit, s'ha compromès a ajudar l'aeroport, i considera essencial que la diferència de taxes amb Barcelona es mantingui igual que fins ara o que fins i tot augmenti, per atraure les companyies de baix cost. Veray va criticar la Generalitat, ja que creu que “el gran error va ser posar aquesta clàusula amb Ryanair, aquí es van crear el problema perquè és una cosa que no depèn d'ells”. També va demanar calma fins que no es defineixin les noves taxes en els pressupostos.
LES FRASES
Volen més català a Ryanair
La Plataforma per la Llengua ha redactat un estudi per comprovar l'ús del català en les companyies aèries, que havia finalitzat el 2011. En aquest document es posava de manifest l'escàs ús del català en la megafonia dels avions, i es criticava que Ryanair incomplís sistemàticament les clàusules dels convenis de Girona i Reus, on es comprometia a utilitzar el català en totes les operacions amb destinació o sortida en aquests dos aeroports. En canvi, no té cap obligació de fer-ho en els vols a Barcelona, ja que no hi ha cap conveni signat. L'ús del català a Ryanair a Girona i Reus havia disminuït precisament durant els últims anys, i per això la plataforma es va posar en contacte amb la companyia per reclamar-li un canvi d'actitud. La línia aèria s'ha compromès per escrit a incrementar l'ús del català i complir el conveni, disculpant-se també per les mancances detectades. A més, també incorporarà el català en els vols amb origen o destinació a Barcelona.