societat
El pont Vell de Sant Esteve de Llémena recupera les baranes dels anys 50
Una riuada se les va endur fa més de sis dècades i van aprofitar aquest fet per permetre-hi el pas de tractors
Es va construir a final del segle XIX
El pont Vell de Sant Esteve de Llémena, al municipi de Sant Aniol de Finestres, ha recuperat les baranes de pedra que havia tingut des que es va construir, l'any 1885, i que una riuada es va endur aigua avall a la dècada dels anys 50 del segle passat. De fet, aquella riuada del cinquanta va malmetre bona part d'aquesta infraestructura, que està situada al sud d'aquest nucli de Sant Aniol de Finestres.
Les baranes originals van rebre molt i l'Ajuntament d'aleshores va aprofitar-ho per canviar-les per unes de metàl·liques, les quals, a més, va instal·lar-les per la part de fora. I és que així es va aprofitar l'avinentesa per facilitar-hi el pas de tractors –amb remolc i tot– i del cotxes. Cal tenir en compte que l'activitat agrícola i ramadera i forestal era important al municipi i que a Sant Esteve de Llémena calia travessar la riera per un gual, impracticable quan plovia i en determinades èpoques de l'any. Aquest pont Vell es va construir per subscripció popular, i per iniciativa del rector que hi havia aleshores a la parròquia. Per tant, va ser una obra molt participada, i des d'aquell moment aquest pont ha estat i continua sent un element patrimonial del municipi molt estimat.
L'actual Ajuntament, presidit per Francesc Oliveras (CiU), aprofitant que han impulsat la construcció d'un nou pont a la zona de Sant Esteve –aquest més a l'altura del poble–, va voler restaurar el pont Vell i tornar-li a donar l'aspecte que tenia originàriament. I, per tant, les baranes d'obra caigudes després de la riuada dels cinquanta.
Per això ara únicament hi poden circular els quads i les motos com a únics vehicles motoritzats que tenen autorització per passar-hi. No obstant això, l'Ajuntament de Sant Aniol de Finestres es planteja prohibir-ho perquè no es malmeti aquest element patrimonial ni tampoc els seus accessos. El de la dreta de la riera del Llémena està especialment degradat pel pas d'aquests petits vehicles.
Les obres de restauració del pont han costat un total de 28.000 euros, subvencionats en un 70 per cent per la Diputació de Girona. El pont nou, el qual fa un any que ha entrat en servei, ha costat mig milió d'euros. Sigui com sigui, a Sant Esteve de Llémena han pogut solucionar el problema del pas de la riera per un gual que no sempre estava en condicions i han recuperat patrimoni.