La revolta veïnal fa canviar la C-12
El desdoblament de l'eix de l'Ebre a Tortosa no afectarà els veïns de la zona del Canalet; amb tot, el govern no té data per a la construcció de l'autovia, en un tram que suporta un trànsit diari d'uns 17.000 vehicles
Després de set anys de lluita la plataforma veïnal Salvem lo Canalet està d'enhorabona, han aconseguit el seu principal objectiu: el govern modificarà el traçat de la variant de la C-12 (eix de l'Ebre) al pas per Tortosa. La nova autovia no trinxarà la zona de xalets del Canalet, on el projecte de la carretera afectava unes tres-centes parcel·les i obligava a enderrocar una desena d'habitatges. «Finalment ens han escoltat, hem aconseguit aturar un projecte que trinxava el territori. Nosaltres no ens oposàvem al desdoblament de l'eix de l'Ebre, sinó que rebutjàvem el traçat», ha manifestat el portaveu de la plataforma Salvem lo Canalet, Antoni Melero, que considera que el canvi de govern a la Generalitat ha estat clau per a la modificació del traçat. Finalment, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha descartat el traçat de la C-12 pel Canalet i aposta per convertir en autovia el recorregut actual. A més, el tram que travessa el barri de Ferreries es farà subterrani. «Hem aconseguit minimitzar les afectacions veïnals i, a més, s'ha optat per una solució que és bona per al territori i excel·lent per a Tortosa», ha dit l'alcalde, Ferran Bel.
El mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, admet que la tramitació del desdoblament de la C-12 al pas per Tortosa ha estat un «procés convuls». «Ens vam plantejar reiniciar el procés i dialogar amb els ajuntaments afectats per trobar un punt d'acord entre l'interès local i l'operativitat del projecte», ha apuntat Recoder. Ara torna a iniciar-se la tramitació administrativa; de moment s'està redactant el projecte constructiu, però no hi ha data per a l'inici dels treballs. «La manca de recursos de la Generalitat fa difícil concretar quan s'executarà aquesta infraestructura», ha dit el conseller de Territori, que assegura que és una obra «prioritària». El cost previst de la carretera és d'uns 72 milions d'euros, lleugerament inferior al del projecte anterior.
«No ens dissoldrem»
El nou traçat de l'eix de l'Ebre no posarà punt final a les múltiples reunions i manifestacions dels veïns del Canalet. És a dir, que la plataforma té clar que encara no ha arribat el moment de la seua dissolució. «La nostra meta era aturar el projecte i aconseguir que se'n fes un altre que no afectés els veïns del Canalet; ara s'està treballant en aquesta línia, però hem de continuar actius fins que s'aprove el projecte constructiu», ha assenyalat Melero. En aquest sentit, la plataforma veïnal reclama que es desqualifiquen els terrenys com a reserva de carretera i que es facin les modificacions pertinents al pla territorial de les Terres de l'Ebre i al pla d'ordenació urbanística municipal de Tortosa. «Encara ens queden dos anys de treball», ha apuntat el portaveu veïnal. Després de tot aquest procés els veïns del Canalet decidiran si val la pena continuar per altres reivindicacions possibles o si es dissolen. Els veïns estan convençuts que la seua insistència en l'oposició al projecte ha evitat que l'obra s'iniciés anys enrere i ara quedés aturada per la manca de recursos de l'administració.
També l'alcalde de Roquetes, Francesc Gas, ha valorat positivament el nou recorregut de l'autovia, tot i que el traçat anterior passava a pocs metres de distància de les antigues naus de Lear i s'hauria millorat la seua comunicació. «Tant de bo l'obra es pugui executar a mitjà termini», ha dit Gas.
La nova carretera constarà de tres trams: un tram situat entre Vinallop i el pont de la C-12 sobre el canal de la dreta de l'Ebre, de nova construcció i d'uns 2 quilòmetres de longitud; un altre entre aquest pont i la rotonda del pont del Mil·lenari, també de 2 quilòmetres, i, finalment, un tram de 2,3 quilòmetres que arribarà fins a Jesús i tindrà una part del trajecte subterrani. La secció de la nova autovia estarà formada per dues calçades separades per una mitjana amb barrera de formigó. Cada calçada tindrà dos carrils de 3,5 metres i al tram central es preveu una via verda per a bicicletes i vianants.
Resolt el conflicte del Canalet, l'Ajuntament de Tortosa reclama a l'Estat que sigui sensible amb les reivindicacions dels veïns de Campredó i que l'autovia A-7 no parteixi el poble.
Transformació urbanística al barri tortosí de Ferreries
Un dels punts més conflictius de la C-12 el trobem a la plaça Corona d'Aragó, al barri tortosí de Ferreries, on el trànsit es regula mitjançant una rotonda amb semàfors. Per eliminar la congestió en hores punta es farà subterrani el tronc de la carretera amb dos carrils (un per cada sentit), mentre que els carrils laterals continuaran al mateix nivell de les edificacions existents. Aquest tram subterrani tindrà una longitud d'1,2 quilòmetres i permetrà una transformació urbanística de Ferreries. Es mantindrà un carril de circulació per cada sentit en superfície i el que ara és una carretera es convertirà en un passeig amb espai per als vianants. També es crearan places d'aparcament. Es calcula que uns 17.000 vehicles circulen diàriament per l'eix de l'Ebre al pas per Tortosa.