El pla de la Sagrera inclourà la cobertura de les vies de rodalies a Bac de Roda
El cobriment d'aquest tram de 400 metres, una vella demanda veïnal, costarà 26 milions d'euros
«El projecte avança i recull les peticions veïnals, com és la cobertura de vies en l'àmbit de Bac de Roda», presumia l'alcalde, Jordi Hereu, després del consell d'administració del consorci Barcelona Sagrera Alta Velocitat celebrat ahir i que va aprovar incloure aquesta actuació en el paquet de treballs que se subhastaran aquest estiu. La cobertura afecta el tram de 400 metres lineals, i 13.000 m² de superfície, entre la boca del túnel del Clot, al carrer Espronceda, i la futura estació intermodal. Era la peça que faltava per cobrir tot l'àmbit i salvar per fi la separació que les vies establien entre els barris de Sant Martí de Provençals i Navas.
La cobertura d'aquest tram no es va preveure en el projecte del 2004, però la pressió veïnal va aconseguir fer forat. El febrer de l'any passat, els veïns ja van esgarrapar el compromís per part del consistori, però no ha estat fins ara que s'ha concretat per escrit i pressupostàriament. La fórmula ha consistit a incloure l'actuació en l'obra dels accessos, que s'ha de licitar aquest estiu juntament amb la de l'estructura de l'estació.
Quan el maig es va anunciar l'acord entre Ajuntament, Generalitat i Estat pel finançament de l'estació, el cost d'aquest paquet es va xifrar en 638 milions. Amb aquest darrer afegitó, la quantitat, qualificada llavors de rècord de licitació pel ministre José Blanco, s'incrementa fins als 677 milions. D'aquests, l'Estat paga íntegrament 528 milions (un 78%), corresponents a la part de l'estructura de l'edifici, xifrada en 415 milions, i també la part ferroviària dels accessos. Per la seva banda, el consorci –integrat per les tres administracions– ha d'assumir els 149 milions restants, corresponents tant als accessos viaris com a l'estació d'autobusos que també s'hi farà, i per sufragar la seva part va aprovar ahir demanar un crèdit per 200 milions, que servirà igualment per finançar altres actuacions en l'àmbit de la Sagrera, com ara les obres del tram de túnel que va de l'estació al nus de la Trinitat, i que es licitaran per 13 milions d'euros, segons es va aprovar també ahir. El crèdit incrementarà el deute de la societat fins als 350 milions, que el consorci preveu tornar en cinc anys gràcies a les plusvàlues que generi la reurbanització de l'entorn, que l'Ajuntament calcula que voltaran els 600 milions.
La xarxa de rodalies, més segura
EL PUNTAdif, l'ens gestor que depèn del Ministeri de Foment, instal·larà més de 5 km de tancaments nous en diversos trams de la xarxa de rodalies. A la línia de Barcelona–Portbou es col·locaran aquests tancaments a Llinars del Vallès, Cardedeu, Granollers–Centre i entre les estacions de Montcada i Reixac i la Llagosta. Pel que fa a la línia de Barcelona–Mataró–Maçanet es canviarà el tancat de les estacions de Sant Andreu de Llavaneres, Arenys de Mar, Blanes, Caldes d'Estrac i en els trajectes entre Santa Susanna i Malgrat de Mar, i Canet i Sant Pol de Mar. També es canviarà el tancament de l'estació de Cerdanyola del Vallès de la línia Barcelona–Manresa i el trajecte entre l'Hospitalet i Cornella de la línia Barcelona–Sant Vicenç de Calders. Adif pretén guanyar seguretat en aquestes estacions un cop hagi finalitzat la instal·lació d'aquests tancaments.