Aprovat un dels dos projectes per urbanitzar la primera fase de la unió del tramvia a la Diagonal de Barcelona
Es reduirà el trànsit motoritzat privat i s’ampliarà l’espai per a vianants i ciclistes, així com les àrees verdes
L’Ajuntament de Barcelona preveu aprovar de manera definitiva aquesta setmana els dos projectes d’urbanització de la primera fase de la connexió del tramvia per la Diagonal.
El primer s’ha aprovat avui a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat amb els vots de Barcelona en Comú, PSC i ERC, i afecta el tram entre els carrers Girona i Castillejos. Té un pressupost de 34,8 milions.
El segon projecte, referit a la urbanització de l’àmbit, Canòpia–Àmbit Tramvia, passarà per Comissió de Govern dijous i té un import de 21,4 milions.
Un cop acabi la tramitació dels dos projectes, l’Ajuntament començarà el procés per licitar les obres abans de l’estiu, amb la voluntat de començar els treballs durant la tardor del 2021.
El projecte aprovat avui comprèn un tram d’1,5 quilòmetres de l’avinguda Diagonal i implica un àmbit d’actuació de 77.120 metres quadrats. Es reordenaran els usos actuals reduint el trànsit motoritzat privat i ampliant l’espai per a vianants i ciclistes, així com les àrees verdes.
En aquest àmbit es plantegen dues seccions diferenciades, una entre el passeig de Sant Joan i el carrer Marina, i l’altra entre el carrer Marina i la plaça de les Glòries. Entre el carrer Girona i el passeig de Sant Joan només s’actua al tronc central de la Diagonal i de forma provisional per habilitar el punt de parada d’inici i final del tramvia durant la primera fase.
Pel que fa al projecte que s’ha d’aprovar dijous, actua sobre un àmbit de 40.725 metres quadrats i inclou la urbanització associada al recorregut del tramvia en el tram comprès entre els carrers de Castillejos i Badajoz, al seu pas per la plaça de les Glòries.
En aquest àmbit s’urbanitza la Diagonal entre Castillejos i Cartagena (rambla dels Encants); s’actua sobre el costat Llobregat de la rambla dels Encants entre Diagonal i Casp; s’inclou un intercanviador de transport públic davant la façana del Museu del Disseny de Barcelona i es preveu la urbanització associada a la connexió provisional dels tramvies amb les vies actuals de la Diagonal i la Gran Via.
El projecte també preveu urbanitzar un tram de l’avinguda Meridiana i el carrer Àlaba, per permetre la connexió amb la línia T4 del tramvia.
En tot l’àmbit d’intervenció es planteja urbanització en plataforma única, amb prioritat per als vianants i reducció del trànsit privat a itineraris de veïns i serveis. En l’àmbit de la Diagonal (entre Castillejos i Cartagena), es planteja una continuïtat de la urbanització al tram Marina–Castillejos.
La unió dels tramvies connectarà nou municipis de l’Àrea Metropolitana.