Adif enllesteix el projecte per a la plaça d’Espanya
L’ens ferroviari ha avalat la proposta presentada per l’Ajuntament de Girona
El consistori confia desencallar a la tardor el canvi de titularitat dels terrenys per tal de poder iniciar les obres
Adif enllesteix el projecte per reurbanitzar la plaça d’Espanya de Girona i treure tota la part d’asfalt i formigó que ocupava l’antiga estació d’autobusos. El regidor d’Urbanisme, Lluís Martí, ha explicat, en declaracions a l’agència ACN, que l’ens ferroviari ha avalat la proposta que li va fer arribar l’Ajuntament, que preveia una inversió de 2,1 milions d’euros per convertir la zona en un espai ampli i diàfan, amb zones verdes i de descans.
La reforma de la plaça d’Espanya és una de les obres del TAV que encara queden pendents a la ciutat. Fa més de quatre anys que gran part d’aquest espai encara l’ocupen les andanes de l’antiga estació provisional d’autobusos. Al desembre del 2018, l’Ajuntament va enviar a l’aleshores Ministeri de Foment la seva proposta per reurbanitzar l’espai. L’avantprojecte apostava perquè la plaça fos un espai ampli i diàfan, amb zones verdes i de descans per als veïns.
La proposta, que pujava a 2,1 milions, eliminava també l’actual gir a l’esquerra des del carrer Barcelona, preveia que el de Bailén fos exclusiu per a vianants, i que el de Pierre Vilar –el que passa davant l’estació de trens-– canviés de sentit. Ara, partint d’aquesta proposta, Adif enllesteix el projecte de reposició. “Ens han confirmat que la nostra proposta els semblava bé i que se la farien seva, com ja va passar amb la plaça d’Europa; però fonamentalment, serà l’avantprojecte que va sortir de Girona”, ha manifestat el regidor d’Urbanisme.
Qüestió pendent
De totes maneres, abans l’obra no tiri endavant, caldrà resoldre la qüestió patrimonial. Això és: clarificar qui té la titularitat de diferents terrenys i acordar possibles canvis de propietat entre l’Ajuntament i Adif. Això afecta no només l’àmbit de la plaça d’Espanya, sinó també part de Poeta Marquina, l’estació de mercaderies i zones del Mas Gri i el parc Central.
Per abordar-ho, l’Ajuntament, Adif i la Subdelegació de l’Estat han acordat reunir-se de nou aquest setembre. En aquesta trobada, cadascú portarà la llista de titularitats i superfícies que consten a nom seu, i es confrontaran amb l’altra part.
El regidor ha destacat la bona sintonia que hi ha amb el subdelegat, Albert Bramon, i confia que aquesta tardor es puguin desencallar els canvis de titularitat dels terrenys. “Esperem que sigui prou ràpid i que es pugui arribar a un acord interessant; tant als uns com als altres ens interessa tancar-ho i que els projectes siguin una realitat”, explica Lluís Martí. A més, segons concreta el regidor, “enllestir” la qüestió patrimonial també servirà per veure si Adif assumeix tota la reposició, o bé la ciutat en paga alguna part.
Quant a les altres obres del TAV que encara cuegen, el regidor d’Urbanisme diu que en breu començaran les de plaça Europa, que permetran acabar la part sud del parc Central. Els treballs, que Adif va adjudicar abans de l’estiu, costaran 790.000 euros i duraran dos mesos. En aquesta zona compresa entre el parc Central i el passeig d’Olot, que ocupa 3.900 metres quadrats, l’ens ferroviari hi farà una pista polivalent, amb voreres i espais verds que donaran continuïtat al parc. També hi haurà un jardí vertical.