CASTELLAR DEL VALLÈS
La majoria dels carrers estaran limitats a 30 km/h
El ple aprova un pla de mobilitat urbana pensat per promocionar els trajectes en bicicleta i a peu
Té 6 anys de vigència, però González diu que pot marcar la pauta durant els pròxims 20
El ple de Castellar del Vallès va aprovar ahir el PMU (pla de mobilitat urbana) de la vila, la redacció del qual és obligatòria per a tots els municipis de més de 20.000 habitants de la regió metropolitana. El tinent d'alcalde de Presidència, Pepe González, assegura que “tampoc és la Bíblia”, i que algunes de les accions que té incloses es podrien demorar en el temps, o finalment no ser executades, a causa del seu elevat cost. Tot i això, el regidor responsable de la revisió del POUM –projecte que ja tindrà en compte el pla aprovat ahir–, aclareix que la transcendència del document va més enllà de la seva vigència estipulada per llei, de sis anys, i que marcarà el nou paradigma de mobilitat de la localitat durant les pròximes dues dècades.
L'objectiu del PMU és fer compatibles els diferents tipus de transport intern existents, tot donant prioritat a la mobilitat a peu i en bicicleta. D'aquesta manera, una de les mesures principals que es preveuen al document, fruit del consens entre l'Ajuntament, la Diputació, l'enginyeria redactora i la Participació Ciutadana, és l'extensió de la limitació de la velocitat a 30 km/h a la majoria de carrers del municipi. “La construcció de carrils segregats per a ciclistes a tot arreu té un cost molt alt i és una idea que ja s'ha abandonat a molts llocs. Per aquest motiu, apostem perquè les bicicletes puguin conviure amb els vehicles privats en les zones 30”, diu González, que puntualitza que les excepcions són les rondes de Tolosa i Llevant, la carretera B-124 i els carrers que permeten la connexió des del nucli antic i l'Eixample, que és on està previst instal·lar una xarxa d'itineraris urbans pedalables d'uns 36.000 metres lineals. En aquestes vies principals, a la carretera de Sentmenat i al passeig, és on estarà permès circular fins a 50 km/h, atès que el regidor creu que és absurd establir limitacions intermèdies.
Facilitats a peu
Entre les 43 propostes d'actuació, la majoria estan relacionades amb la millora de la mobilitat a peu, com ara l'ampliació del nombre de carrers de vianants i de prioritat invertida, l'eixamplament de voreres, l'ampliació de la xarxa de camins escolars o l'adequació del 100% dels passos de vianants. Pel que fa al transport públic, es procurarà adaptar les línies d'autobús a les necessitats derivades de la futura arribada del tren, a més s'intentarà treure rèdit –arran de la comunicació amb Can Font– de la posada en marxa del trajecte ja planificat entre Terrassa i Granollers.
Finalment, en relació amb la mobilitat en vehicle privat, s'ha projectat una rotonda de 40 metres a l'altura dels Pedrissos, que solucionaria parcialment la congestió existent a l'altura de la gasolinera BP, des d'on es prohibiria el gir a l'esquerra cap al nucli urbà. L'alternativa seria la construcció d'un vial paral·lel que desviés el trànsit de la B-124 per Can Barba però, tot i que és al plànol, Pepe González ja ho descarta pel seu alt cost.