El ple de Ripoll dóna un ultimàtum a l'Estat perquè arregli els passos a nivell del Ragull i d'Ordina
Reclamen que es millori la senyalització i que no hi hagi problemes de mobilitat
Els ripollesos i el seu Ajuntament n'estan tips. Més enllà de la poca consideració de Renfe, del Ministeri de Foment i de la Gestora d'Infraestructures Ferroviàries pel tram de la línia fèrria internacional Barcelona-la Tor de Querol que va de Vic cap al Pirineu, fa anys que reivindiquen millores en espais tan sensibles com el passeig Ragull de Ripoll i els de la zona d'Ordina, en direcció a Campdevànol. Ara i com a pas previ a emprendre mesures més contundents, tots els grups han oficialitzat la queixa amb una moció conjunta en què reclamen urgentment que es facin les obres que calguin per millorar l'accessibilitat a la zona de les persones amb minusvalideses. Aquest pas a nivell està situat en un punt estratègic del municipi, sobretot per als qui van a peu. Concretament, entre el centre i l'eixample de la carretera de Barcelona, on hi ha serveis com ara els jutjats i la zona esportiva.
Quant a la zona d'Ordina, la millora exigida als passos a nivell és bàsicament la reinstal·lació de les tanques i la retirada del material de les obres de millora de què és objecte aquest tram de la línia. A Ordina també reclamen la rehabilitació del camí que es va malmetre arran de l'execució de les obres del 2007.
Finalment, l'Ajuntament de Ripoll vol que Adif, Renfe i el Ministeri de Foment tinguin cura del seu patrimoni al municipi. Per això, recorden que la rehabilitació de la casa de guardaagulles i la de Pintors és indispensable per garantir la seguretat de les persones i per garantir que es mantinguin dos elements clau del seu patrimoni a la zona. Tots els grups del consistori, doncs, han posat fil a l'agulla per aconseguir les millores que els cal al tram urbà i que Ripoll ha reclamat històricament.
A la demarcació hi ha 42 passos
o.mA les comarques gironines hi ha 42 passos a nivell, repartits entre les línies que connecten Barcelona amb Portbou i Puigcerdà, i incloent-hi els destinats a particulars, que són sobretot en camps de cultiu. Actualment, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) treballa en la supressió de tres passos a nivell, un a Maçanet de la Selva –on a més es redacta el projecte per suprimir-ne un altre properament–; un altre a Planoles –molt reivindicat– i un a Toses. A més, els últims anys se n'ha eliminat un a Puigcerdà i dos més a Llançà i Sant Jordi Desvalls. A part dels treballs estrictament de supressió de passos a nivell, Adif també fa altres obres que tenen com a objectiu millorar la seguretat. En uns casos s'han implantat sistemes de protecció en passos on no hi havia cap tipus de barrera, amb semàfors i timbres acústics que el tren activa quan circula per sobre d'un dispositiu col·locat uns centenars de metres abans. Això s'ha fet en 17 passos a nivell, en llocs com ara Maçanet, Vilopriu, Garrigàs, Caldes de Malavella i Ripoll i Puigcerdà.
Finalment, en 14 passos a nivell s'ha instal·lat un sistema que avisa de qualsevol anomalia en la seguretat, i en set passos s'hi ha posat un terra de cautxú, antilliscant.