Urbanisme

Nou atermenament a punt d'iniciar-se a Empuriabrava

Les noves delimitacions han de posar fi a la incertesa jurídica en què es troben molts dels propietaris de la marina des del 2008

Els tràmits, que tot just comencen, podrien durar dos anys

L'Estat ha tramès aquest mes de setembre als Serveis de Costes gironins les primeres directrius per iniciar el nou atermenament d'Empuriabrava. D'ençà el 2008, els propietaris de la marina viuen en la incertesa de no saber quins són exactament els límits de les seves finques, i el nou atermenament haurà de posar fi a aquesta insòlita situació. Aquest procés, però, que tot just arranca i només està en fase de tràmits, es preveu que podria durar fins a dos anys.

L'any 2008, l'Estat va començar de manera sobtada l'atermenament de la marina d'Empuriabrava amb una franja d'uns 6 metres al llarg dels canals que passava a ser de domini públic i afectava elements com ara piscines, amarradors i fins i tot l'habitatge de milers de propietats de la marina. Una aplicació estricta d'aquells atermenaments (basats en la llei de costes vigent en aquell moment), hauria significat enderrocs i pèrdues de patrimoni per a molts dels 4.500 propietaris de la marina d'Empuriabrava. Els enderrocs no es van arribar a produir mai, en part per la mobilització i accions de protesta dels afectats, que fins i tot van recórrer a les instàncies europees (molts propietaris d'Empuriabrava són estrangers).

Nova llei de costes

Es va anar imposant el sentit comú però la solució definitiva passava per una modificació de la llei de costes: la nova llei es va aprovar el 2013 i va deixar clar que les marines terrestres quedaven excloses del domini públic, i s'allunyava el temor dels enderrocs. Des del 2013, però, faltava portar a la pràctica les noves delimitacions del domini públic marítim i terrestre, que és la fase que s'haurà de concretar amb els nous atermenaments.

La marina de Santa Margarida, a Roses, es troba teòricament en la mateixa situació que la d'Empuriabrava. Tot i això, segons les fonts consultades per aquest diari, l'inici de la tramitació dels nous atermenament només concerneix per ara la marina d'Empuriabrava. Des del 2013, els ajuntaments de Roses i Castelló d'Empúries han reclamat reiteradament que s'agilitin les noves delimitacions; ho va fer també el diputat al Congrés Carles Pàramo el 2014. I és que en l'estat actual, els propietaris afectats viuen en una indefinició jurídica, ja que en cas de transmissió de la propietat, s'han donat casos en què els notaris es neguen a registrar aquestes propietats o parts de propietats que encara no han estat delimitades tal com preveu la llei.

L'Estat s'havia compromès a fer efectives les noves delimitacions en un termini de dos anys després
de l'aprovació de la llei,
un termini que s'acaba aquest 2015.

LES DATES

2008
L'Estat delimita
una franja de 6 metres al llarg dels canals que afecta piscines, amarradors i habitatges.
2013
S'aprova la nova llei de costes,
que exclou la marina del domini públic i garanteix la integritat de les finques.
2015
S'inicia la tramitació
per realitzar els nous atermenaments; el procés podria durar uns dos anys.

Negociacions en curs per la gestió dels canals

A banda dels límits de les finques que s'han de delimitar, la marina d'Empuriabrava també té pendent de definir un nou model de gestió dels canals. Julià Genovés, primer tinent d'alcaldia a Castelló d'Empúries, explica que des de l'inici d'aquest mandat el nou Ajuntament, encapçalat per Assumpció Brossa, ha mantingut diverses reunions amb la concessionària Port Empuriabrava, i confia que s'arribarà a un acord que es podria concretar el 2016. Segons Genovés, les negociacions apunten que la concessionària mantindria la gestió de les instal·lacions del port, i l'Ajuntament passaria a gestionar el manteniment, la vigilància i la neteja dels canals. Les negociacions en curs també han de definir quines inversions s'hi han de fer, ja que, segons Genovés, “caldrà un pla de xoc” per salvar les deficiències que s'han anat acumulant al llarg dels anys. Si aquest canvi de gestió es fa efectiu, els usuaris de la marina pagaran una taxa a l'Ajuntament a canvi d'aquests serveis. En l'últim mandat, la qüestió de les quotes que havia començat a cobrar la concessionària i la voluntat de l'anterior alcalde, Xavier Sanllehí, de concebre els carrers com uns “carrers navegables” municipals, havia enfrontat les dues parts, i el traspàs de competències entre Port Empuriabrava i l'Ajuntament no es va arribar a fer, tot i que s'havia anunciat pel 2014.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona