Urbanisme

Municipal

Terrassa prohibirà més el cotxe i l'estacionament al centre

El ple aprovarà el pla de mobilitat fins al 2021, que inclou 95 accions i identifica el quadrat central com a zona urbana d'atmosfera protegida

S'estudiarà recuperar el servei públic de bicicletes i es faran més carrils de bus i bici

Després de culminar un procés participatiu en què han participat més de 1.200 persones, el ple de Terrassa ha d'aprovar, la setmana que ve, la planificació de la mobilitat fins al 2021 al municipi, en la qual es posa un accent especial en l'impuls, també, de mesures per millorar la qualitat ambiental de la ciutat, sobretot a l'àrea anomenada del quadrat central, delimitada pel passeig 22 de Juliol, el parc de Vallparadís, la carretera de Montcada i el carrer Faraday, amb la possibilitat d'ampliar-la fins a les avingudes d'Àngel Sallent (oest) i de Barcelona (est). En concret, el pla proposa reduir la presència del vehicle privat a curt i mitjà terminis i, per aquest motiu, es vol traspassar un total de catorze quilòmetres de carrers de la xarxa primària –llarg recorregut– a la secundària –curt recorregut–, que prioritza el transport no motoritzat. Es tracta de carrers que ara tenen una alta densitat de trànsit, com és el cas de la carretera de Rubí, la de Castellar i els carrers Sant Antoni, Del Nord, Colom, Arquímedes i Galileu, Topete, Ramón y Cajal i Pare Llaurador, i l'avinguda Jacquard i la rambla Francesc Macià.

Aquest quadrat central és l'espai identificat com a zona urbana d'atmosfera protegida (ZUAP), que forma part del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire de la Generalitat i que inclou una sèrie de mesures d'obligat compliment per als municipis de més de 100.000 habitants. L'objectiu és reduir l'ús del vehicle privat per accedir al centre i promoure els desplaçaments a peu, amb transport públic o bicicleta a través de la regulació de l'aparcament en horaris i/o preus amb bonificacions en funció de les emissions contaminants, protegint, però, l'estacionament de residents que no disposen de places d'aparcament.

La ZUAP haurà d'estar senyalitzada, també inclou que s'hi circuli a 30 km/h com a màxim i passar de deu a vint quilòmetres de carril bici. La mesura es complementa amb la intenció d'ampliar l'illa de vianants, recuperant l'esperit del pla del centre , com ja va avançar aquest diari a l'octubre, en una primera fase als carrers adjacents de Vapor Gran –Portal Nou, Rutlla, Del Vall i Sant Domènech–, i posteriorment a l'entorn de l'hospital Mútua.

El pla preveu 95 mesures amb la intenció d'anar desplaçant el vehicle privat en una doble anella perimetral per les avingudes i rondes, i que la quota de la seva utilització es rebaixi un 12% durant aquest període. Per facilitar-ho, es vol millorar les connexions amb les xarxes interurbanes abordant els enllaços amb la C-58 i habilitant quatre carrils a la ronda de Ponent.

Per fomentar que la gent vagi a peu, es millorarà l'accessibilitat i les voreres; a més, la riera de les Arenes tindrà un pas cada 500 metres. Pel que fa al vehicle privat, l'aposta és fomentar els menys contaminants, augmentar la xarxa de punts de càrrega elèctrica, els biocarburants i el gas natural, a més d'impulsar el cotxe multiusuari. Tota la mobilitat es vol regular amb una ordenança específica i es crearà un observatori de la mobilitat.

15
milions
és el pressupost per iniciar els estudis de les diferents actuacions que després s'hauran de pressupostar.
95
accions
en diversos àmbits són les que preveu desenvolupar el pla de mobilitat en els pròxims cinc anys.

Registre de bicis i servei públic

L'estiu del 2011 va tancar el servei de préstec de bicicletes Ambicia't, després de perdre 7.139 usuaris en deixar de ser gratuït; ara, el nou pla de mobilitat preveu tornar a posar en solfa, encara que en fase d'estudi, la recuperació d'un servei públic, però a risc parcial o total d'un possible adjudicatari i amb diferències respecte del que hi havia, com ara més bicicletes, més punts d'entrega, la incorporació de la bicicleta elèctrica i la recerca de finançament. El municipi aposta per promoure l'ús de la bicicleta entre particulars implementant el Biciregistre, prolongant carrils bici existents i creant una xarxa principal, posant aparcaments segurs en equipaments, parcs, eixos comercials i escoles, a més d'altres de tancats a les estacions del tren de gran capacitat. També es demanarà a altres administracions que habilitin carrils de connexió amb Sabadell, Rubí o Matadepera.

El pla també preveu iniciar el procés participatiu per definir la xarxa de busos. Cada any es renovarà la flota, comprant cinc vehicles de tecnologia híbrida o elèctrica si és possible, d'un servei que s'ha de tornar a adjudicar per concurs perquè es va fer malament.

Altres accions que inclou el document són crear carrils de circulació multiús, modificar la normativa de càrrega i descàrrega perquè es faci en horari nocturn, i fomentar les microplataformes de distribució de productes al centre i els sistemes d'autorecollida de paquets.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia