Serveis

Aquest estiu Figueres tindrà platja

Un tren turístic especial reforçarà la connexió entre Figueres, Llançà, Colera i Portbou els caps de setmana d'estiu

Volen promoure activitats als quatre municipis

Un tren turístic especial connectarà aquest estiu la capital de l'Empordà amb els municipis costaners de Llançà, Colera i Portbou. El tren Sunrail funcionarà els caps de setmana i els dies festius dels mesos de juliol i agost amb dos serveis diaris en cada sentit, a part dels serveis habituals de viatgers: sortirà a les deu del matí i les cinc de la tarda de Figueres, i els trajectes de tornada sortiran de Portbou a les onze del matí i les sis de la tarda.

Les tarifes d'aquest tren especial estaran subvencionades en un cinquanta per cent del que seria el preu normal del trajecte per poder oferir preus econòmics, i es materialitzaran amb uns tiquets diferenciats dels habituals. El comboi també destacarà dels trens habituals amb una decoració exterior personalitzada amb vinils, en la mateixa línia del tren de la neu que es va impulsar entre Barcelona i les estacions d'esquí del Pirineu.

La iniciativa d'aquest tren especial ha estat impulsada des dels ajuntaments empordanesos i negociada amb el servei de rodalies de Renfe, que assumirà la bonificació de les tarifes, i tindrà la col·laboració del Consell Comarcal de l'Alt Empordà, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona i la sotsdirecció de l'àrea de Turisme de la Generalitat. Els últims aspectes tècnics de la iniciativa s'estan acabant de negociar i es confia a poder presentar oficialment el projecte a final de mes.

Turisme sostenible

Xavier Barranco, regidor a Portbou de Medi Ambient, Benestar Social i Promoció Econòmica i Turisme, és qui ha coordinat les negociacions d'aquest projecte entre els quatre ajuntaments i el servei de rodalies de Renfe. “La idea és aprofitar una infraestructura que ja tenim al territori, la via del tren, per promoure la mobilitat d'un turisme sostenible. A Llançà, Colera i Portbou tenim platges urbanes on la gent pot baixar del tren i amb deu minuts és a la platja, sense patir pel trànsit a la carretera i sense preocupar-se d'on aparcar el cotxe. I, en l'altre sentit, la gent pot agafar el tren des de Portbou per anar a visitar algun museu a Figueres. Però, sobretot, el que volem és potenciar i diversificar el conjunt, perquè a Llançà, Colera i Portbou no hi ha només platja, també hi ha museus, activitats culturals, circuits d'excursionisme i de bicicleta, i a Figueres, a més de museus, hi ha serveis, botigues i una oferta diferent de la de la costa.

Platges amb museus

“Per això, el lema d'aquest projecte serà Les platges tenen museus i Figueres té platja”, diu Barranco.

A partir d'aquest servei de tren, es preveu que les empreses del sector turístic (organitzadors d'espectacles, d'activitats de lleure i culturals) puguin oferir descomptes als viatgers que presentin el tiquet del Sunrail, de manera que el tren potenciï l'agenda d'activitats de les quatre ciutats i que les oficines de turisme puguin promocionar el conjunt d'aquesta programació.

Els esdeveniments més destacats, com ara un concert d'havaneres a Portbou, es podran promocionar de manera més global.

Si la fórmula té èxit, ja es pensa en la possibilitat d'ampliar el servei durant altres períodes de l'any, com per exemple un tren de la verema en l'època en què es desenvolupa aquesta activitat. “Comencem amb moltes ganes, amb precaució però pensant en desenvolupaments possibles si la iniciativa s'acaba consolidant”, manifesta Barranco.

LA XIFRA

50
per cent.
Les tarifes del tren especial seran subvencionades en un 50 per cent del que seria el preu normal del trajecte.

LA FRASE

Comencem amb moltes ganes, amb precaució i pensant a ampliar-ho si la iniciativa s'acaba consolidant
Xavier Barranco
Regidor de turisme de Portbou

Antecedents amb un tren de vapor

Esteve Carrera

A diferència del tren turístic amb una màquina de vapor que es va intentar posar en servei uns anys enrere a la Costa Brava, el Sunrail que s'impulsarà aquest estiu serà un tren actual. S'ha optat per una unitat de tipus 447, unes màquines que, tot i que no són d'última generació, poden ser assimilades als trens habituals de rodalies i alhora aporten un “toc romàntic” que les distingirà dels trens habituals de viatgers. El 2011 es va fer una prova pilot amb un comboi guiat per una màquina de vapor que datava de final del segle XIX amb tres o quatre vagons de principi de segle XX i que, durant la temporada turística, havia de cobrir el trajecte entre Figueres i Portbou. Aquell intent, però, no va anar més enllà del viatge pilot, carregat d'autoritats i representants de les institucions polítiques i turístiques.

Com el tren de la neu

Xavier Barranco explica que el tren especial de l'estiu que es vol impulsar ara a la Costa Brava té més a veure amb models com ara el Petit Tren Groc, a l'Alta Cerdanya, i més encara amb el Tren Blanc de la Neu, que Rodalies va posar en servei per unir Barcelona i la Molina els dissabtes, diumenges i festius durant la temporada d'esquí. A Barranco, que ja havia integrat aquest projecte en les seves propostes electorals quan es va presentar com a regidor per l'actual govern municipal de Portbou, només li sap greu una cosa per arrodonir el projecte que es començarà aquest estiu: no s'han pogut coordinar els horaris d'aquest servei amb els dels trens que vénen de Perpinyà, Argelers, Cotlliure i la costa nord-catalana (sí que estaran coordinats amb els que vénen de Girona).

Coordinar-se amb el potencial de turistes que estiuegen a l'altre costat de la frontera donaria una nova dimensió al projecte, i Barranco confia que això es pugui aconseguir en el futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.