Bonificació de fins al 50% per als camions a l'AP-7
Els vehicles de gran tonatge deixaran de passar per l'N-II divendres amb un mínim d'un 35% de descompte a l'AP-7
Posa a licitació el projecte per desdoblar el cinturó de ronda a Figueres
Millorarà les cruïlles de Garrigàs i Pontós
L'Estat aposta ara per desdoblar el cinturó de ronda de Figueres, un tram de l'N-II que ja es coneix com “el corredor de la mort”, des que el va definir així el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, quan era alcalde de Figueres. El Ministeri de Foment ha publicat al BOE el concurs del projecte per convertir aquest tram de deu quilòmetres en una autovia i calcula que la inversió costarà 35 milions. El cinturó de ronda tindrà dos carrils per banda quan es facin les obres i es farà una millora mínima dels accessos per aconseguir una via més segura; tot i això, s'hi podrà circular, com ara, a un màxim de 80 quilòmetres per hora.
L'anunci arriba pocs dies després que l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, informés en un ple que demanaria que l'autopista AP-7 fos la variant del municipi, com ja passa a Girona, per la perillositat precisament d'aquest tram de l'N-II que ara fa de circumval·lació de la ciutat.
En el mateix anunci al BOE, Foment posa a licitació el projecte per desdoblar el tram de 8,4 quilòmetres entre Pont de Molins i la Jonquera, pel qual preveu 30 milions en obres. I també una millora del tram entre Tordera i Maçanet de la Selva, on es milloraran revolts i es faran nous accessos, amb un pressupost de 18 milions.
Mentre no arriba aquest desdoblament de l'N-II a les comarques gironines, la Generalitat ja ha acabat de posar els senyals perquè els camions de gran tonatge deixin de circular per aquesta via a partir d'aquest divendres, i avui comença una campanya informativa adreçada a camioners. Tot i això, ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, no va assegurar que es desviï tot el trànsit el dia 19, ja que divendres el Consell de Ministres ha de validar l'acord amb la Generalitat i Abertis, segons recollia ahir l'ACN. També va matisar que la concessionària de l'autopista, Abertis, podria aplicar els descomptes a camioners aquest divendres mateix.
Ana Pastor va confirmar que els camioners tindran fins a un 50% de bonificació pel seu pas per l'autopista. Aquest descompte s'aplicarà als vehicles que facin moviments interns a la demarcació. Per a la resta, el descompte s'ha ampliat del 25% al 35%. L'import que surti d'aquest descompte l'assumirà la concessionària Abertis, mentre que la diferència del 35% al 50% el pagaran a mitges l'Estat i la Generalitat, que hi destinaran com a màxim 1 milió d'euros cada un a l'any. La ministra va confirmar també que el desdoblament es pagarà amb el “mètode alemany”, de pagament diferit, que no es paga l'obra fins que està feta, segons va dir.
Mesures urgents
El Ministeri de Foment ha prioritzat la redacció dels projectes a partir de Figueres fins a la Jonquera, i del tram de Tordera a Maçanet de la Selva, però deixa per més endavant les variants que preveu a Bàscara i Pont de Molins. De fet, el municipi que ha protagonitzat les protestes que acabaran provocant que els camions deixin de passar per l'N-II discuteix ara si vol aquesta variant o si reclama, com defensa l'Ajuntament, que l'AP-7 sigui la seva variant.
El ministeri tampoc desencallarà a curt termini el tram de Figueres a Bàscara. Per això, ha pres una mesura urgent per millorar els accessos perillosos de Pontós i Garrigàs, i també de Tordera, on invertirà 16 milions per fer un pas a diferent nivell. Aquestes són reclamacions històriques al territori perquè són encreuaments perillosos, on hi ha una alta sinistralitat.
Del tram gironí de l'N-II, només hi ha vuit quilòmetres desdoblats, entre Fornells i Caldes de Malavella. Actualment es fan obres, tot i que al ralentí, al tram entre Caldes i Sils, un dels que havien quedat aturats per problemes pressupostaris, juntament amb el que va de Medinyà a Orriols i el que va de Sils a Maçanet.
Quinze municipis, amb Bàscara
M.VLa moció de la Plataforma Prou Camions a l'N-II de Bàscara ja té més de quinze municipis adherits. Segons ha recollit l'entitat veïnal, ja han aprovat el manifest per treure els camions de la carretera Bàscara, Vilademuls, l'Armentera, Figueres, Pontós, Bordils, Sant Climent Sescebes, Vilobí d'Onyar, Pont de Molins, Viladamat, Sant Mori, Ordis, Garrigàs, Boadella, Palau de Santa Eulàlia i Riells i Viabrea, i tenen constància que altres municipis debatran la moció aviat. També han recollit prop de 1.500 firmes del manifest a través d'internet.
Bàscara afronta els últims dies de tall diari de l'N-II. Els veïns faran precisament avui, a les vuit del vespre, una assemblea de veïns a la sala municipal per fer una valoració dels 80 dies que en total hauran tallat la carretera al pas pel municipi i de les mobilitzacions dutes a terme. Els veïns també parlaran en aquesta reunió de la necessitat o no que la Plataforma Prou Camions a l'N-II continuï activa, i dels pròxims objectius que es marquen.
De moment, els veïns ja han plantejat la necessitat de continuar lluitant perquè es resolguin els punts negres de la carretera, on hi ha més accidents, i plantegen que podrien mantenir la mobilització, tot i que no tallant la via com han fet fins ara. Els veïns continuaran tallant la cruïlla de l'N-II a Bàscara mentre no vegin que han deixat de passar camions. Si es compleix el termini de la Generalitat, demà, doncs, podria ser l'últim dia que es fan aquests talls d'una hora al matí i una hora al vespre al municipi empordanès.