Infraestructures
Primeres multes a l'N-II
Els serveis de trànsit van començar a sancionar ahir camions que circulaven per l'N-II a pocs quilòmetres de Bàscara
Els restaurants a peu de carretera veuen com cau en picat la clientela dels camioners que paraven per menjar
Camioners i restauradors es queixen de falta d'informació en el procés engegat
Només dos dies després de l'entrada en vigor de la prohibició de circular per l'N-II per als camions de gran tonatge, els serveis de trànsit van deixar clar ahir que la zona de Bàscara queda blindada. En sentit sud, ahir al matí, al terme de Pontós i a pocs quilòmetres de Bàscara, els Mossos van començar a multar camions que s'havien avançat per l'N-II. Multa i obligació de girar cua fins al peatge més proper. En sentit nord, a Orriols, els Mossos es limitaven a prohibir el pas als camions que circulaven per l'N-II per dirigir-los cap al peatge de l'autopista.
Recurs dels transportistes
També ahir, i en el mateix moment que es començava a multar els primers camions, la Federació Catalana dels Transportistes va formalitzar un recurs contra l'obligació per als camions de circular per l'AP-7.
Tot i confirmar que s'ha començat a sancionar, els serveis de trànsit no informaran del nombre de vehicles multats fins que es faci un primer balanç del dispositiu, d'aquí a un mes. Aquests primers dies, però, els controls seran més intensius. A la part nord de l'N-II, a banda de punts concrets com ara la Jonquera i Orriols, on les patrulles seran fixes durant uns dies, també hi haurà punts de control itinerants. Però mentre que a la Jonquera i a Orriols els controls de policia per ara informen i desvien els transportistes cap a l'autopista, per als camioners interceptats ahir a la gasolinera de Pontós que anaven en sentit sud ja no hi havia escapatòria. Tal com s'indica en els fulls informatius que s'han anat repartint, entre els peatges 4 (Figueres Sud) i 5 (l'Escala), la restricció per als vehicles pesants és total i l'incompliment d'aquesta mesura es qualifica d'infracció molt greu i comporta una sanció de 500 euros. La majoria dels afectats ahir eren d'origen estranger i explicaven que desconeixien la nova situació. Però, tot i això, si es tracta d'estrangers, la sanció és exigible immediatament; per això, al pàrquing de la gasolinera de Pontós es comentava ahir que algun dels xofers havia hagut d'anar a peu fins a Bàscara per treure diners d'un caixer automàtic i poder girar cua. Fonts dels serveis dels Mossos d'Esquadra expliquen que només l'evolució de la situació en les pròximes setmanes permetrà determinar durant quant de temps caldrà mantenir aquests controls intensius.
Pàrquings i restaurants buits
A banda i banda del punt on ahir es feien aquests controls, els treballadors de les gasolineres i els restaurants a peu de carretera observaven resignats –però força emprenyats– com ja s'ha començat a reduir dràsticament la seva clientela. En aquests trams de l'N-II, els camions poden representar fins a un noranta per cent dels vehicles que paren a les estacions de servei per omplir el dipòsit.
On s'observa més el canvi des de divendres passat és a l'hora de dinar als pàrquings dels restaurants que treballen principalment amb aquest tipus de clientela. Ahir a Medinyà les sales dels restaurants gairebé buides eren la imatge més explícita de la nova situació. “Vull creure que d'aquí a uns dies, quan ja no hi hagi tants controls de policia, tornaran a passar els camions”, explica la Mari, encarregada de l'hotel Medinyà. En zones com ara el pas de Medinyà, als restaurants entenen que els camions poden passar per l'N-II, tal com s'especifica en els fulls informatius, “per motius de proveïment o avituallament” abans de tornar-se a integrar a l'autopista. Però l'efecte dissuasiu dels controls de policia i l'amenaça d'una multa són factors innegables.
A l'altra banda de la carretera, Avelino Ballesteros és un dels pocs camioners que ahir dinaven a l'Snack Medinyà. Ell té dos camions que cada dia fan el trajecte des de Barcelona fins al Voló. Calcula que passar per l'autopista li representarà un sobrecost d'uns 60 euros al dia pels peatges. Ha parat a Medinyà per dinar i, sortint, entrarà a l'AP-7 a Orriols confiant que no el cacin els Mossos. Però ja diu que potser no pararà tan sovint aquí. No està gens d'acord amb el desviament imposat i creu que passar per l'autopista en el tram d'Orriols a Figueres, com s'ha fet aquestes setmanes per evitar Bàscara, hauria estat suficient.
“Ara només paren els que s'hi atreveixen i al vespre ho notarem encara més”, diu la Maria Àngels, l'encarregada d'aquest restaurant, mentre observa la sala amb moltes taules buides en una hora en què acostuma a ser plena. Aquí treballen nou persones, dubta que pugui mantenir tot el personal i lamenta que ningú se n'hagi preocupat. A banda de l'impacte concret en aquests establiments, els restaurants també es proveeixen de pa, verdures i altres productes en el comerç local. “Nosaltres no ens vam adherir al manifest de Bàscara perquè aquesta no és una bona solució i perquè sabíem que perjudicarà l'activitat comercial; cal el desdoblament”, diu l'alcalde del municipi, Narcís Casassa. L'Ajuntament va dir que avaluarà els perjudicis i estudiarà si es pot ajudar aquests comerços, i va avisar que el municipi té pocs recursos i que aquesta situació l'han provocada les administracions i no pas l'Ajuntament.