infraestructures
Adif culpa Figueres de la falta de senyals a l'estació del TAV
L'empresa ferroviària diu que no els posa perquè Figueres i Vilafant no els ha fet arribar la petició del que necessiten
Els ajuntaments ho neguen i responen que els ho han reclamat contínuament
Adif culpa els ajuntaments de Figueres i Vilafant de la falta de senyalització per accedir a l'estació del TAV quan han passat dos anys i mig des que la van obrir, al desembre del 2010. Segons fonts de l'Administració d'Infraestructures Ferroviràries, asseguren que si no s'han posat els senyals és perquè estan pendents que els dos ajuntaments presentin en un document les necessitats que tenen els municipis. Tant l'Ajuntament de Figueres com el de Vilafant ho neguen i recorden que aquest informe ja el van enviar a l'Adif abans que l'estació entrés en funcionament, cosa que l'empresa ferroviària confirma, tot i que hi afegeix que falta un segon document amb propostes noves.
A l'Adif recorden que qui té la competència per senyalitzar és l'administració titular de la carretera i fins o tot posa l'exemple que si bé en aquests municipis no hi ha senyals, sí que n'hi ha a l'autopista.
Els ajuntaments insisteixen que cal millorar la senyalització viària per arribar a l'estació del tren d'alta velocitat i posen èmfasi en el fet que reclamen aquesta mancança a l'Adif contínuament. “Els ho recordem cada dos o tres mesos. El que ens diuen és que no hi ha pressupost. No hem d'enviar cap informe perquè ja ho vam fer”, assegura l'alcaldessa de Vilafant. Fonts de l'Ajuntament de Figueres, en el mateix sentit, han assegurat que hi hagut diverses reunions amb l'Adif per resoldre aquest afer i que no hi ha manera.
Poc després que es va posar en servei l'estació del TAV Figueres Vilafant, al desembre del 2010, l'Adif ja va frenar la instal·lació de senyalització, tot i que s'hi havia compromès, i quan només havia instal·lat cinc senyals. Quan han passat més de dos anys, no hi ha gaire indicadors més, i després de les queixes l'únic pas que s'ha fet és la instal·lació d'un senyal a l'avinguda Salvador Dalí de Figueres, fa menys d'un mes.
Els ajuntaments recorden que no poden senyalitzar a la carretera, tot i que el que sí que es plantegen és posar els indicadors dins dels nuclis urbans. En el cas de Figueres, fa uns mesos es va plantejar que el consistori assumeixi la instal·lació dels senyals de manera subsidiària ja que el Ministeri de Foment fins ara no ho ha fet. En aquell moment, el llavors alcalde Santi Vila parlava d'una “senyalització precària” i ho considerava una “vergonya”. També reclamava que l'estació de l'alta velocitat no estigui “segrestada” amb tanques i en reclamava la retirada.
Pàrquings de lloguer
Precisament a l'estació de Figueres Vilafant i a la de Girona és on l'Adif ha tret a concurs la gestió i explotació dels aparcaments. S'ha fet en 51 estacions i en 22.000 places d'aparcament, d'una superfície de 622.322 metres quadrats. Els aparcaments inclosos en el contracte van facturar 30 milions d'euros l'any passat.