Cap millora a la carretera de Portbou en un any
L'alcalde creu que l'N-260 no s'hauria convertit en una ratera per als conductors si la via fos més ampla, i reclama a l'Estat que actuï
Hi van morir dues persones quan intentaven escapar-se del foc
Demà un altre capítol. L'afectació del foc en el turisme de l'Alt Empordà i la situació un any després
L'Estat no ha fet cap millora a la carretera N-260 un any després de l'incendi de Portbou, on dues persones van morir en caure per un penya-segat quan intentaven escapar-se de les flames. L'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, ha demanat a l'Estat, titular de la carretera, que faci la via més ampla i ha defensat des del primer moment que es podria haver minimitzat el col·lapse que es va produir el 22 de juliol del 2012.
Aquell dia la carretera de Portbou a Cervera de la Marenda es va convertir en una “ratera”. Desenes de conductors van haver d'abandonar els cotxes al mig de la via en veure que les flames s'acostaven. En aquell punt es va declarar un incendi, just quan s'havien hagut de desviar tots els vehicles pel foc que cremava a la Jonquera i que va obligar a tallar durant hores l'N-II i l'autopista AP-7. Els afectats van baixar muntanya avall en direcció al mar, fugint del foc. La majoria van agafar un camí que conduïa fins a la platja del Pi, a Portbou, però una família francesa es va equivocar, es va separar del grup i va anar a parar directament al penya-segat. El pare i la filla de 15 anys van morir en saltar al mar, i la mare i dos fills més van resultar ferits. Un any després dels fets tràgics, Portbou ha fet un homenatge a les víctimes.
L'alcalde del municipi, Josep Lluís Salas, recrimina al Ministeri de Foment que no s'hagi fet res a la carretera, tot i la insistència del consistori. “He parlat tres vegades amb la Subdelegació del Govern espanyol, però ens diuen que ara no hi ha diners”, assegura l'alcalde. Salas diu que no reclamen una carretera nova, sinó que es millorin alguns revolts. “Fent aquests trams més amples n'hi hauria prou per fer la carretera més segura”, defensa. “Estic plenament convençut que reduint el nombre de revolts i tenint més amplada s'hauria evitat i els bombers haurien pogut passar”, hi afegeix Josep Lluís Salas.
L'alcalde també reclama una millora del protocol quan s'hagi de desviar el trànsit per la carretera de Portbou. Entén que potser no hi havia cap més opció, però creu que se l'hauria d'haver advertit. “Com a mínim que avisin. Som un poble petit, no ho podem fer sols”, es lamenta. Tot i això, insisteix que “el principal culpable” és el Ministeri de Foment i recorda que, quan es va arreglar l'N-260, es van deixar pendents dos quilòmetres perquè s'havia acabat el pressupost.
El director territorial del Departament d'Interior a Girona, Albert Ballesta, ha assegurat que s'ha compromès amb l'alcalde de Portbou a millorar la comunicació. Tot i això, va admetre que en aquell moment “el caos era absolut” i que s'havia d'haver avisat l'alcalde perquè, malgrat que “no hi ha una obligació legal, sí que n'hi ha de moral”. Ballesta assegura que la Generalitat està al costat del municipi per reclamar a l'Estat que faci millores a la carretera, però recorda que aquella va ser una “situació de no-normalitat extraordinària”.
El cas va arribar al Parlament a finals de juliol de l'any passat, quan l'oposició va retreure al llavors conseller d'Interior, Felip Puig, que no es preveiés el col·lapse a l'N-260 i que es convertís la via “en una ratera”.