Ana Pastor promet desencallar l'N-II el 2014
NOU COMPROMÍS La ministra de Foment assegura que l'any que ve s'hauran posat a licitació tots els trams per desdoblar l'N-II de Girona a la Jonquera endarreriment Retarda la previsió d'obertura del tram de Caldes a Sils
Les variants de Bàscara i Pont de Molins, els trams més endarrerits
Vint anys després que el ministre Josep Borrell anunciés, el 1993, el desdoblament de l'N-II a les comarques gironines, el govern de l'Estat espanyol va anunciar ahir un nou calendari per desencallar altre cop un projecte ple d'incompliments i endarreriments. Durant la inauguració de l'enllaç de Fornells de la Selva entre l'N-II i l'AP-7, la ministra de Foment, Ana Pastor, va assegurar que tots els trams de la zona nord –de Girona a la Jonquera– es posaran a licitació el 2014, excepte el d'Orriols-Vilademuls, del qual es va aprovar el projecte a finals d'abril i que es posarà a licitació aquest mateix any. També aquest 2013 es posarà a concurs el tram Maçanet-Sils, del qual es va aprovar el projecte al maig i que té un pressupost de 40 milions. És l'únic que estava pendent de desencallar de la zona sud –de Girona a Tordera–, després que el ministeri va anunciar que renunciava a desdoblar el tram Tordera-Maçanet, en el qual només projecta fer algunes “millores”, segons la licitació que va obrir l'abril passat.
Pel que fa al tram Sils-Caldes, on les màquines van tornar a treballar l'octubre del 2012, segons el nou calendari Foment preveu posar-lo en funcionament “el primer semestre del 2014”. Això suposarà un altre endarreriment, ja que la previsió inicial era que les obres duressin quinze mesos i estiguessin enllestides, doncs, el gener que ve.
Preocupació de Pastor
Pastor va manifestar que “la província de Girona ha de tenir una fluïdesa de trànsit important”, i va assegurar: “Quan vaig arribar al ministeri em vaig trobar les coses com tothom sap”, i va afegir: “Estic intentant tirar-ho tot endavant.” La ministra es va mostrar “especialment preocupada” pel desdoblament de l'N-II a l'àrea nord de les comarques gironines, amb tràmits més endarrerits, ja que “és una petició de tots els veïns, empresaris i la gent de la zona”. En aquest sentit, va reiterar el seu compromís perquè tots els trams estiguin posats a concurs el 2014.
Estat actual al nord
La zona nord de l'N-II que s'ha de desdoblar –que es farà seguint en gran part el traçat de la carretera actual, un sistema que es coneix com a duplicació– inclou set trams, alguns dels quals tenen els tràmits més endarrerits que d'altres. El més avançat és el de Vilademuls-Orriols, que tindrà uns 4 quilòmetres i va molt lligat al nou enllaç de l'AP-7. Se'n va aprovar el projecte de construcció a final d'abril i la ministra va anunciar ahir que es farà la licitació aquest any.
Pel que fa a la resta, a l'abril es va publicar al BOE la posada a licitació de la redacció dels projectes dels dos trams de més al nord: variant de Figueres-Pont de Molins i Pont de Molins-la Jonquera, i en el cas d'Orriols-Bàscara i Bàscara-variant de Figueres el ministeri ha signat amb Ineco la redacció dels projectes. Els més endarrerits són els trams de les dues variants: la de Bàscara i la de Pont de Molins, encara en fase de redacció dels estudis informatius.
Més informació, a la pàgina 40.