Mitja dècada en obres
El sector del parc Central de Girona es va tancar ara fa cinc anys per construir-hi l'estació del TAV i ha fet patir veïns i comerciants
Tothom desitja la fi dels treballs a la primavera del 2014 i que s'acabi l'agonia al barri
Cinc anys després de l'inici de les obres de l'estació del TAV al parc Central de Girona, l'espai continua tot tancat i potes enlaire. Molt pocs gironins s'imaginaven ara fa mitja dècada, quan es tancava al trànsit el carrer Rafael Masó, que al cap de cinc anys el sector continuaria ple de tanques metàl·liques, grues d'obra i un espai ocupat sense cap ús per a la ciutadania. Els veïns i comerciants de Santa Eugènia, Bisbe Sivilla, Josep Maria Gironella i plaça d'Europa són els que més han notat les molèsties diàries que suposa tenir una obra d'aquesta magnitud a tocar de casa o del negoci.
Pols, soroll i dificultats d'accés han estat una constant que han suportat des del 2008 a tot el sector. La presidenta de l'associació de comerciants de Sant Narcís-Sector Dominiques, Esther Arnau, resumeix tots aquests anys d'obres com “una desesperació comercial”. Confirma que per a la majoria de comerços del barri ha estat molt dur des del principi. Assenyala que “tres botigues de la plaça d'Europa s'han traslladat i les que han aguantat han reduït personal i s'han quedat soles”. Arnau té clar que “cal reclamar indemnitzacions”.
La multitud de tanques i la dificultat d'accés ha perjudicat molt tot aquest sector, i també el sector del carrer Oviedo o la plaça Assumpció. La presidenta de l'associació de comerciants de Sant Narcís-Sector Sud, Eva Trias, reconeix que “els comerços que van tancar a l'inici de les obres ja no s'han reobert”. Els treballs es van començar al 2008 i les obres sumades a la crisi creixent van passar factura a la majoria de negocis del sector.
Un parell de negocis han portat als tribunals les pèrdues per reclamar que se'ls indemnitzi. Així, per exemple, el Gimnàs Girona ha calculat en 775.000 euros les pèrdues acumulades d'aquests cinc anys d'obres a tocar de la seva entrada.
Llum al final del túnel
Les dues associacions de comerciants coincideixen, així com també van expressar els veïns en l'última reunió de seguiment de les obres, en el desig que “s'acabin de pressa les obres”. Adif ha manifestat als veïns la voluntat que la primavera de l'any que ve estigui refeta la plaça d'Europa i tot el parc Central, una data que tota la gent del barri veu “com la llum al final d'un llarg túnel”. Arnau i Trias reconeixen: “Només els que ho hem viscut sabem com hem patit.” En aquest sentit, Trias expressa un desig compartit per tot el barri de Sant Narcís: “Que ens tornin un barri més digne, com ens han venut.” En una línia semblant, el president de l'associació de veïns de Sant Narcís, Martí Carreras, admet que “la gent n'està tan farta que l'únic que vol és que s'acabi”. A més, expressa un dels temors generalitzats que “s'acabin ara les obres de qualsevol manera, perquè al final tenim la sensació que ningú ha complert, ni Adif, ni Foment, ni l'Ajuntament”. Els veïns lamenten tot el procés i la gestió de les obres.
TAV passant i a mig fer
Un dels fets que més indignen el veïnat és que els trens TAV faci més de vuit mesos que ja circulin pel subsòl de Girona i el parc Central continuï estant empantanegat i impracticable. De fet, si es compleixen les previsions més optimistes, les obres de sobre la llosa del parc Central no s'acabaran fins al cap d'un any i mig de posar-se en marxa la infraestructura.
Cal tenir en compte, a més, que el projecte ferroviari de Girona quedarà a mig fer, perquè les restriccions pressupostàries deixen sense data el projecte perquè els trens convencionals també passin per Girona de manera subterrània, un pas previ ineludible per poder plantejar en un futur l'enderroc del viaducte que travessa pel bell mig de la ciutat.
LES DATES
LES FRASES
Adif escatima en la reposició
Dani VilàL'equip de govern de Girona manté la preocupació per com Adif farà la reposició de les zones que cal recuperar. El regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, lamenta que “Adif sembla que estigui en segones rebaixes perquè hem de batallar en cada projecte”. El responsable municipal revela que fins i tot s'ha posat en qüestió un acord previ a l'inici de les obres que preveia que es plantarien cinc arbres per cada un que es tallés. “Ara diuen que com que no s'ha fet tot el projecte ferroviari també cal replantejar-ho”, assegura.
La preocupació va arribar quan van veure un plànol de reposició de la plaça d'Europa, on només s'hi preveia posar sauló, un fet que va preocupar el consistori que ja preveu reunions amb Adif i Foment al setembre per aclarir aquests dubtes. “La ciutat fa cinc anys que pateix i ara han de tractar millor Girona”, certifica Ribas. Lamenta que no se subscrivís “un conveni a l'inici que marqués l'àrea afectada i que ara cal refer, però no es va posar per escrit”.
Tot i això, Ribas fa una crida a la resta de forces polítiques municipals “per anar units, perquè no és una qüestió política, es tracta d'una qüestió de ciutat”. El regidor reconeix els beneficis que suposa l'arribada del TAV per a la capital, però demana a Foment sensibilitat pel patiment i les molèsties que han generat cinc anys d'obres. Confia que aquest estiu sigui l'últim complet que les obres continuïn envaint el parc Central i espera que, com va anunciar Adif, les reposicions estiguin fetes a la primavera, com va afirmar el director d'infraestructura, Rafael Rodríguez, fa poques setmanes als veïns.
A finals de mes es farà una reunió de portaveus amb la voluntat que al mes de setembre s'aprovi la licitació de les obres a Bisbe Sivilla i plaça Montserrat, que finançarà l'Ajuntament de Girona, amb la voluntat que tot el sector recuperi l'esplendor després de mitja dècada d'obres.
L'obra a Gironella, en la recta final
La reurbanització del carrer Josep Maria Gironella està en la recta final i al setembre hauria de completar-se. Aquesta és la previsió després d'alguns endarreriments que no han permès que l'obra finalitzés aquest mateix agost com s'havia planificat fa uns mesos. Una de les fases que encara cal fer és aixecar la part de vorera més propera als habitatges, però és una operació ràpida que es preveu executar en només 10 o 15 dies. Això sí, la finalització total no es produirà fins a final del mes que ve, ja que les lluminàries que s'han encarregat per al sector no arribaran fins al dia 22 de setembre. Un dels avenços importants per als veïns del sector és que s'ha obert el pas per sota el viaducte del tren, un fet que permet anar directament des de Sant Narcís al sector d'Emili Grahit i evitar fer volta com es feia fins ara. Les rampes als aparcaments ja estan acabades, però ara falten uns murs laterals que ja permetran refer la plaça d'Europa.