Medi ambient

Denuncien que es fan rutes en moto en espais protegits

Empreses il·legals ofereixen rutes fora de pista a les Gavarres, el massís de Cadiretes o l'Albera

Les ofertes soler ser per a motoristes estrangers

Els agents rurals han detectat pseudoempreses que ofereixen rutes en moto fora de pista pels massissos de les Gavarres, Cadiretes, l'Albera i fins i tot zones del cap de Creus. Aquest tipus d'empreses s'anuncien per internet i solen muntar itineraris per a grups d'estrangers procedents del nord d'Europa, sobretot alemanys, que circulen amb motos tot terreny, de tipus enduro, per vials prohibits i corriols d'aquestes zones muntanyoses.

Danys importants

El cap dels agents rurals a la demarcació, Ignasi de Dalmases, explica que en els darrers dos anys aquest tipus de circulació ha anat augmentant i que aquests grups fan “danys importants” al medi natural. La circulació motoritzada per vials prohibits –tant de motos com de quads– és un problema que s'arrossega des de fa temps als massissos i muntanyes de les comarques gironines. En els darrers dos anys, però, com concreta Ignasi de Dalmases, els agents rurals han detectat un canvi de tendència. El nombre de persones d'aquí que cometen aquesta infracció disminueix, però, per contra, han augmentat els grups de motoristes estrangers que fan itineraris fora de pista. “Hi ha hagut una disminució considerable del que és la circulació motoritzada per part de practicants locals, però al mateix temps han augmentat els grups organitzats que vénen de països del nord d'Europa, sobretot d'Alemanya”, explica el cap del cos a la demarcació. De Dalmases concreta que aquestes excursions, com que agrupen un nombre considerable de motos, fan danys “considerables” al medi ambient, perquè desgasten els corriols i senders.

Els que organitzen aquest tipus d'excursions solen ser pseudoempreses que s'anuncien per internet i que venen les comarques gironines com un lloc on es pot córrer en moto pel mig de la muntanya. “Sovint estan instal·lades en llocs del litoral, ofereixen activitats complementàries i una d'aquestes activitats són aquests itineraris, ja sigui amb motos que porten els mateixos estrangers o bé que ells els faciliten”, explica Ignasi de Dalmases. Entre les que s'han detectat, per exemple, n'hi havia una d'instal·lada en un pis d'Empuriabrava. A més, moltes vegades, el que fan és donar els mapes de diferents recorreguts als estrangers perquè siguin ells mateixos els qui escullin quin itinerari volen fer.

LA XIFRA

50
denúncies
han posat els agents forestals aquest 2013 pel fet de circular per vials prohibits, que poden comportar multes de 300 a 3.000 euros.
Aquest tipus de circulació causa “danys importants” al medi natural
Ignasi de Dalmases
cap dels agents rurals a les comarques de girona
Hi ha menys circulació motoritzada de practicants locals, però augmenten els grups que vénen de països del nord d'Europa
Sancions

Cinquanta denúncies per haver circulat per vials prohibits

Periòdicament, els agents rurals de les comarques gironines fan controls per evitar la circulació motoritzada fora de pista. Els agents no només vigilen els corriols i senders, sinó també les franges de protecció que es fan al costat de les línies elèctriques, perquè també aquí hi ha motoristes que hi circulen.

Aquest 2013 els agents rurals ja han posat 50 denúncies per aquestes infraccions arreu de la demarcació. D'aquestes, 49 són per haver circulat per vials prohibits i només una per haver circulat camp a través. Les multes derivades d'aquestes infraccions poden anar des dels 300 euros fins als 3.000. Tot i que la vigilància dels agents forestals se centra en aquests grups sovint organitzats de motoristes estrangers, els controls es porten a terme durant tot l'any, i no només el cap de setmana; s'actua més concretament a la tardor, ja que les mateixes fonts admeten que durant el pic de l'estiu aquesta activitat disminueix perquè als motoristes normalment no els agrada circular quan es pot aixecar molta polseguera.

Conscienciació

Pressió i informació dels ajuntaments i les administracions

A la zona de l'Alt Empordà i del Parc del Cap de Creus, Josep Maria Cervera, president de l'associació d'ADF, confirma que quan s'han detectat activitats motoritzades eren fruit d'empreses estrangeres. “No és habitual, però els cops que ho hem vist es tractava de grups de motoristes francesos, que podien ser importants”, explica Cervera. Segons el president de les ADF, però, no es té constància d'activitats recents d'aquest tipus, i creu que pot ser degut al fet que els ajuntaments i les administracions han fet força pressió i han donat informació per limitar l'accés de vehicles a aquests espais. Tant l'alcalde de Cadaqués, Joan Figueres, com l'alcalde de Sant Climent Sescebes, Josep Guiolà, tampoc tenen constància d'aquests fets als seus municipis. Segons les dades recollides pels agents forestals, els circuits organitzats il·legalment solen ser molt llargs, poden començar en un massís i anar cap a un altre; en alguns casos fins i tot s'han detectat incursions al cap de Creus procedents de l'Albera.

Comportament i civisme al bosc

Esteve Carrera

Des del Consorci de les Gavarres expliquen que no tenen dades en el dia d'avui per valorar si s'ha disparat la presència de motos en aquests boscos; com a institució que vetlla per la conservació del massís, però, destaquen que no estan d'acord amb aquest tipus d'activitats descontrolades dins de l'espai natural protegit. Els responsables de la Federació ADF Les Gavarres tampoc no han observat un increment del nombre de vehicles motoritzats aquest estiu passat al bosc. Si han vist alguna moto ha estat en grups petits, i no els consta que s'hagin organitzat rutes.

“L'accés motoritzat està regulat, segons si es tracta de camins públics o privats. En finques privades cal una autorització prèvia dels propietaris, i és clar que si es tracta de rutes en moto il·legals no deuen haver demanat cap permís”, comenta Gaspar Sagués, coordinador de l'ADF Gavarres Marítima. Per Sagués, però, la presència de les motos als boscos sempre queda pendent del civisme i del comportament dels individus.

El president d'aquesta ADF, Melcior Soler, destaca que els vehicles motoritzats representen també un perill d'incendi. El 2012 l'organització d'un ral·li al massís de les Gavarres –perfectament legal i amb les autoritzacions pertinents– va aixecar protestes i crítiques de propietaris i administracions pel risc d'incendi que suposava. En aquell ral·li, un centenar de cotxes van recórrer durant el cap de setmana els camins que travessen el massís, passant per municipis com ara Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, Cassà de la Selva, Caldes de Malavella i Santa Cristina d'Aro. La prova va generar polèmica entre administracions, propietaris i usuaris que no veien de bon ull una celebració d'aquest tipus en ple espai natural protegit i que generava un risc d'incendi amb la massificació d'un espai sensible. Durant la prova es va incendiar un vehicle, si bé el foc no es va propagar. La prova formava part del campionat francès de ral·lis de terra i aquest 2013 no s'ha repetit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.