Infraestructures

Més de mitja MAT enlairada

70 de les 115 torres del tram Bescanó-Santa Llogaia ja estan totalment aixecades

Es manté el calendari d'enllestir-la a mitjan 2014 i engegar-la el 2015

Les obres van de pressa perquè es treballa amb 4 empreses alhora
El tram de Bescanó a Santa Llogaia té un pressupost de 45 milions

Amb només dos mesos i mig d'obres, el segon tram de la línia elèctrica de molt alta tensió (MAT) ja és més que visible: més de la meitat de les torres que han de transportar la nova línia de 400 kV al llarg d'aquests 44,2 quilòmetres ja estan construïdes. Concretament, ja estan totalment aixecades unes 70 torres, és a dir, el 60% de les 115 que configuraran tot el tram aeri entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema.

Malgrat que hi ha hagut alguns dies en què la pluja ha fet aturar momentàniament les obres, el ritme de construcció és tan bo que Red Eléctrica Española (REE) fins i tot ha hagut de millorar la seva previsió inicial de tenir enlairades una setantena de torres a finals d'aquest any –ja les té aixecades un mes abans– i ara es calcula que n'hi haurà d'acabades una vuitantena.

Es manté, això sí, de moment, la resta del calendari previst: tenir totes les torres construïdes al llarg del primer semestre del 2014 i posar la línia en funcionament a mitjan 2015. Aquest any de diferència entre l'acabament de les torres i la posada en funcionament de la MAT és degut al llarg període de proves que s'haurà de fer després que s'hagi passat tot el cablejat. També la MAT en el tram de Sentmenat a Bescanó va trigar un any a entrar en funcionament després d'haver-se acabat l'obra.

La primera torre d'aquest segon tram en construcció es va aixecar a Santa Llogaia a mitjan setembre –un mes després de rebre l'aprovació del Consell de Ministres– i en poc més d'un mes ja n'hi havia 15 d'aixecades i bona part de la resta estaven a mig fer. Un mes i mig més tard, ja n'hi ha 70 de totalment enlairades.

El motiu pel qual les obres van tan de pressa és que s'està treballant de manera simultània amb quatre empreses. Red Eléctrica ha dividit el tram de 44,2 quilòmetres en quatre zones, i cadascuna d'aquestes zones l'ha encarregat a una empresa diferent.

Doble línia de torres

Les torres que s'estan aixecant mesuren entre 35 i 55 metres d'altura i poden arribar a superar les 100 tones de pes. Serviran no només per transportar la nova línia elèctrica de 400 kV sinó també perquè s'hi compactin dues línies ja existents de menys tensió: la de 220 kV de Bescanó a Sant Julià i la de 132 kV de Sant Julià a Santa Llogaia.

El trasllat dels cables d'aquestes línies a les noves estructures no es farà fins que la línia de 400 kV estigui en funcionament i, per tant, durant un temps conviuran en el paisatge les torres noves i les velles amb dos trajectes gairebé paral·lels.

El tram Bescanó-Santa Llogaia és el segon tram de la línia de molt alta tensió Sentmenat-Baixàs. El primer tram, el de Sentmenat a Bescanó, es va construir entre el 2008 i el 2010 amb una notable oposició al territori. Amb una longitud de 86,2 quilòmetres i un total de 182 torres, el tram va entrar en funcionament el juliol del 2011. Un cop engegat el primer tram, es va trigar gairebé dos anys a començar les obres del segon tram aeri. El maig passat es van començar a posar els fonaments de les torres en zones on ja tenien permís dels propietaris en espera de l'aprovació del projecte d'execució i la declaració d'utilitat pública per part del Consell de Ministres, un tràmit que va tenir llum verd a principis d'agost, en plenes vacances. L'aixecament de les torres es va començar finalment a mitjan setembre. La construcció d'aquest tram, que passa per tretze municipis de les comarques del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà, té un pressupost de 45 milions d'euros. El tercer tram de la MAT és el de la interconnexió amb França, el de Santa Llogaia-Baixàs, en què la línia serà soterrada (vegeu peça).

100
tones
és el pes que poden arribar a fer aquestes grans estructures d'entre 35 i 55 metres d'alçària.
60
per cent de les torres ja estan aixecades, és a dir, 70 de les 115 previstes.

Un 63% de la rasa de la interconnexió, feta

L'altre tram de la MAT en construcció, el de Santa Llogaia a Baixàs, que es fa soterrat, també està seguint el calendari de Red Eléctrica Española (REE). Actualment ja estan acabats un 63% dels 30 quilòmetres de les rases de la part gironina –es tracta de dues rases paral·leles, cadascuna amb dos cables, d'1,5 metres de profunditat– i el túnel es va acabar de perforar l'abril passat. Ara s'està pendent que arribi d'Alemanya el cable per a aquest tram soterrat, que serà en corrent contínua. Des de REE destaquen que es tracta d'un projecte pioner al món: mai no s'ha fet una interconnexió soterrada entre països tan llarga ni mai s'ha usat un cable tan avançat en una potència tan alta. La previsió és que el cable arribi aquest desembre i que es comenci a cablejar la rasa. El cablejat no es passarà al túnel fins al gener.

El tram entre Santa Llogaia i Baixàs té una llargada de 64,5 quilòmetres, amb un túnel de 8,5 quilòmetres gairebé al mig –hi ha 30 quilòmetres de rases a la banda gironina i 26 a la Catalunya del Nord–. Les obres hi van començar el setembre del 2011. La previsió és acabar-lo a finals de l'any que ve i posar-lo en marxa el 2015, juntament amb el tram de Bescanó-Santa Llogaia. REE, doncs, calcula tenir tota la MAT en funcionament a mitjan 2015, excepte el ramal de Riudarenes i la subestació de Sant Julià, que podrien trigar uns mesos més.

Expropiacions, la setmana que ve

El govern espanyol ha convocat l'aixecament de les actes prèvies d'ocupació de les finques afectades per la MAT per la setmana que ve. Concretament, s'ha fixat el dimarts 10 de desembre per a Sant Gregori, Garrigàs i Santa Llogaia; el dimecres 11 per a Cornellà del Terri, Borrassà, Bàscara, Vilaür, Palol de Revardit, Bescanó i Sant Julià de Ramis, i el dijous 12 per a Cervià de Ter, Canet d'Adri i Viladasens. REE assegura que ja ha arribat a acords amb el 98% dels 414 propietaris dels terrenys per on passa la línia i també amb tots 13 ajuntaments. Així, l'elèctrica avança que en alguns pobles no hi haurà aixecament d'actes perquè ja es tenen tots els permisos. A més, destaca que la majoria de propietaris que li falten són per errors en temes administratius.

La plataforma ciutadana No a la MAT, que fa vuit anys que lluita contra la línia elèctrica de 400 kV, ha convocat concentracions de protesta als expropiats en tres ajuntaments, un cada dia. Així, dimarts es mobilitzaran a Sant Gregori; dimecres, a Sant Julià, i dijous, a Cervià. El portaveu de No a la MAT, Joan Martí, explica que seran actes “testimonials, no per parar aquest procediment administratiu”, perquè són conscients que només hi ha “tres, quatre o cinc propietaris” que no volen signar. L'entitat recomana als afectats que firmin però que facin constar la seva disconformitat i hi adjuntin una avaluació ambiental completa. “Que busquin un pèrit perquè els valori els danys. Si l'adjunten, REE està obligada a estudiar aquesta avaluació i valorar-la”, assenyala Martí. D'altra banda, afirma que no és clar que tots els ajuntaments deixin els seus locals per a la signatura de les actes.

En el primer tram, entre Sentmenat i Bescanó, hi va haver molts incidents en el moment de la signatura de les expropiacions per l'oposició del territori a la línia, però No a la MAT és conscient que la situació en aquest tram és molt diferent. “Ara l'única confiança és en l'àmbit judicial. Políticament ja vam esgotar tots els tràmits”, diu Martí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.