La brigada fa guardiola
L'Ajuntament de Torredembarra ha reorganitzat la brigada municipal per tal que assumeixi tasques que havia d'encarregar a empreses externes. Com a novetat, el cos disposarà ara d'un equip d'intervenció ràpida
Petita revolució interna a la brigada municipal de Torredembarra. Des de fa un any, aquest cos de manteniment ha esta sotmès a una reorganització amb un doble objectiu: reduir el nombre de tasques que s'han de subcontractar a empreses i aconseguir una millor eficàcia a l'hora de resoldre els desperfectes del dia a dia. «Es tracta d'aprofitar el personal que es té i intentar evitar fer despeses extres», explica el regidor de Serveis, Juan Pérez.
Fins a 40 peticions al dia
Per tal d'aconseguir treure el màxim partit dels 34 treballadors que formen actualment la brigada, la coordinació s'ha convertit en l'element clau. Cada dia, les oficines de Serveis reben entre 30 i 40 peticions, tant a través de la policia local com del telèfon i del correu electrònic creat per als ciutadans. «A dos quarts de set del matí ens reunim amb el cap de la brigada, i decidim la prioritat de les demandes», detalla l'edil. Llavors es distribueixen les tasques entre els diferents grups de la brigada, com ara l'equip de muntatge, jardineria, pintura i senyalització, entre altres.
En aquesta trobada, però, a partir d'ara entrarà també en escena el grup d'intervenció ràpida, que s'encarregarà cada dia d'aquelles actuacions més urgents, sovint perquè poden afectar la seguretat dels vianants i conductors. La formen entre tres i quatre treballadors, bàsicament paletes, que fan petites reparacions, com ara arreglar un fanal trencat i reparar un tram de vorera que hagi provocat la caiguda d'algun vianant.
Més coordinada
«L'avantatge de tenir aquest grup integrat dins de la brigada és que en millores la coordinació i, segons el nombre de peticions i la seva urgència, hi pots dedicar més o menys personal», expliquen des de l'Ajuntament.
De petites reparacions, evidentment, en sorgeixen moltes, però una gran part es concentren en un punt concret del municipi. «El carrer Antoni Roig ens satura el servei, ja que, fins que no es torni a fer de nou al setembre, contínuament rebem avisos de gent que cau per rajoles mal col·locades», detalla el regidor de Serveis.
El gruix de la brigada, però, generalment es dedica a altres tasques quotidianes, o es destina a algun projecte més important. «Cada dia hi ha un projecte estrella, i has de ser capaç d'organitzar el personal, però també de reaccionar, perquè sempre et surt un imprevist», relata el cap de la brigada, Josep Maria Bernad.
Platja i escenaris
Fer quadrar personal, tasques i horaris és una mica més complicat en època estival, quan la població i la demanda es quintuplica. «Cada estiu creem un grup de nou persones que treballen exclusivament a la platja», diu Pérez. Aquest equip s'encarrega de la neteja de la sorra, que, en punts com ara la cala Canadell, es fa manualment.
L'estiu, però, també és sinònim de festa, i, per tant, de més feina per a l'equip de muntatge d'escenaris. Aquest grup és dels que més ha notat la reorganització del cos, ja que abans moltes de les seves tasques les feien altres empreses. «Enguany, ja acumulen 3.000 hores de feina», explica el regidor.
Vehicles elèctrics
La voluntat d'estalvi no arriba tan sols a l'organització del personal, sinó també a detalls més tècnics del cos. Per exemple, ha fet que, gràcies a una subvenció, s'adquireixin dos petits vehicles elèctrics. «No gasten combustible i el manteniment que necessiten és molt més baix», celebra Pérez. També s'ha instal·lat al magatzem un sortidor propi de benzina, que permet aconseguir-la a un preu més ajustat. A més, s'hi està organitzant un espai com a taller de ferreteria. «Posarem els mitjans per fer tot el que puguem assumir nosaltres.»