Infraestructures
Ryanair perd viatgers a Girona al 2013 però n'acapara el 94%
Les seves xifres empitjoren i les de les altres companyies de l'aeroport milloren
Els nous destins no compensen els suprimits
Tallin i Bratislava, rutes amb més ocupació
El descens del nombre de viatgers a l'aeroport Girona Costa Brava al 2013 va afectar sobretot Ryanair, que va perdre'n un 4,5% i va passar de 2.588.231 passatgers en vols regulars del 2012 a 2.471.846; és a dir, una baixada en termes absoluts de 116.385 persones. La majoria de la resta d'aerolínies que operen a Vilobí, en canvi, van aconseguir millorar les seves xifres. Tot i així la seva presència continua sent menor i Ryanair va acaparar el 94% dels viatgers en vols regulars, un punt menys que al 2012 (95%).
Tenint en compte que Ryanair va operar al 2013 només un 1% menys de vols (18.208) des de Vilobí que al 2012 (18.392), és clar que l'ocupació dels avions va baixar. Així, si al 2012 la mitjana de passatgers en els vols regulars de Ryanair a Girona va ser de 141, al 2013 va ser de 136, cinc persones menys.
La companyia irlandesa fixa en el 75% d'ocupació (143 viatgers per avió) el llindar a partir del qual les rutes li són rendibles. I la majoria al 2013 no hi van arribar. Entre les 40 rutes amb més passatgers de l'aeroport, 36 van ser de Ryanair i d'aquestes només 16 van passar la nota de tall. Les altres 20 no.
Supressions i novetats
Les xifres globals de Ryanair a Girona van notar la supressió l'hivern passat del vol a Madrid (la ruta amb més passatgers el 2012: 131.000) i també el trasllat a l'abril al Prat de quatre rutes importants: Bolonya (amb 108.000 viatgers al 2012); Fes (amb 52.000); Torí (amb 35.000), i Nador (amb 19.000). I, a més, les noves rutes llançades van ser de molt menys pes (la majoria, amb dos vols setmanals; només van destacar un xic Memmingen i Hamburg) i amb un resultat desigual. Les que van tenir millor ocupació van ser les finlandeses Lappeenranta (158) i Tampere (156), la xipriota Pafos (156) i la polonesa Katowice (151). Al costat contrari, el pitjor resultat va ser per a la capital noruega, Oslo, amb només 89 ocupants per vol. Tampoc van anar bé la sueca Kalmar (108), l'alemanya Münster (112), la italiana Triestre (113) i la sueca Jönköping (117). La resta es va moure entre 136 i 144 ocupants. En conjunt, els països nòrdics no van tenir els resultats esperats.
Pel que fa a les rutes que van incrementar considerablement vols, en general això els va provocar una baixada de l'ocupació. El cas més clar és Düsseldorf, que va passar de 665 vols a 907 i es va convertir en la ruta amb més viatgers del 2013, però amb un descens considerable de l'ocupació (de 148 a 135). Una cosa semblant va passar amb Frankfurt, Bristol i Newcastle. Més bé va funcionar Manchester. També va baixar l'ocupació en rutes que ja no anaven bé i se'ls van incrementar els vols com Càller i Colònia.
Millors i pitjors
Com al 2012, les rutes en què l'aeroport de Girona és més emissor que receptor de turisme són les que van presentar pitjor ocupació. La disminució de vols a Venècia i Palma els va servir per millorar la mitjana de viatgers per vol (de 107 a 123 i de 104 a 122, respectivament), però estan lluny d'aprovar. Per sota es van situar les rutes amb Sardenya: l'Alguer (103) i Càller (111).
A l'altra banda, les rutes amb millor ocupació van ser Tallin (175) i Bratislava (168), seguides de Marràqueix (162).
LA XIFRA
Transavia millora les xifres tant a Amsterdam com a Rotterdam
Transavia –la segona companyia en viatgers i vols, tot i operar només a l'estiu– va millorar al 2013 les xifres de les seves dues rutes. Destaca el cas d'Amsterdam, en què tot i que va reduir el nombre de vols (de 387 a 366) va sumar passatgers: de 55.976 a 57.250. A Rotterdam també va incrementar la xifra de viatgers (de 23.347 a 24.095) mantenint el nombre de vols (178). En total va transportar 81.345 persones (150 de mitjana per vol).
Èxit de Wizz Air en la nova ruta a Bucarest i en l'ampliació de Kíev
La companyia Wizz Air va arrencar amb èxit al 2013 la nova connexió bisetmanal amb Bucarest durant els mesos d'estiu, amb un total de 10.245 viatgers i una ocupació mitjana per avió de 151. També li va funcionar l'increment de freqüències a l'estiu a Kíev. Així, en els 268 vols operats el 2013 (255 al 2012) va transportar a Kíev 40.543 persones (37.145 l'any anterior), cosa que significa una ocupació per vol de 151 viatgers (146 al 2012).
Thomas Cook i Jetair funcionen bé i Jat Airways perd passatgers
La nova ruta de Thomas Cook amb Brussel·les llançada al 2013 va transportar 9.179 viatgers (una mitjana de 101 per vol). La nova oferta no va fer gaire mal a la seva competidora, Jetair, amb qui van viatjar a Brussel·les 11.692 viatgers (també 101 per vol, dos més que al 2012). En canvi, Jat Airways va perdre ocupació en la ruta a Belgrad, tot i reduir un xic el nombre de vols. Va tenir 4.685 passatgers en 39 vols (mitjana de 120; al 2012 van ser 130).