El govern proposa ara allargar la xarxa de rodalies des de Barcelona fins a Tarragona
El Pacte Nacional per a les Infraestructures incorpora la proposta però retarda fins al 2012 la data per al traspàs dels regionals
El nou text proposa aprofitar la base de les infraestructures actuals, d'acord amb les mesures de millora de la capacitat apuntades pel mateix pacte –com ara la quadruplicació de vies als accessos a Barcelona– per crear «una nova xarxa de trens metropolitans ràpids (semidirectes) per estendre la xarxa de rodalies més enllà de la segona corona», és a dir, més enllà de Maçanet i de Sant Vicenç de Calders, «fins a Girona i Tarragona». Una mesura que, en la pràctica, acabaria confonent els serveis de rodalies i regionals, que en ambdós casos plantejarien un augment del nombre de trens semidirectes –gairebé sense parades–, per exemple, entre Tarragona i Barcelona. La proposta, a més, pretén «fer més competitiu el temps de recorregut» del trajecte fins a ciutats intermèdies com ara Mataró, Granollers o Terrassa –cap al nord–, i Vilafranca del Penedès o Vilanova i la Geltrú, cap al sud, des de la capital catalana però en aquests darrers casos també, de retruc, des de la capital del Camp.
Els regionals, el 2012
Això sí, si no ho endega abans l'Estat a través de Renfe, els usuaris hauran d'esperar que es faci efectiu el traspàs de les competències dels regionals que transcorren íntegrament per territori català, ja previst en l'Estatut però que al final s'ha separat de la negociació per la cessió de les rodalies de Barcelona, que es farà efectiva a partir de l'1 de gener del 2010. El nou text es marca ara la data límit del 2012 perquè el govern català gestioni els trens de mitjana distància, i per tant pugui aplicar per ell mateix totes aquestes propostes, i les incloses en el pla de transport de viatgers 2008-2012. CiU ja ha protestat per aquesta circumstància, ja que de retruc també ajornarà la posada en marxa de l'anunciat servei específic de rodalies del Camp, però el delegat territorial, Xavier Sabaté, tranquil·litza dient que «les rodalies es crearan». «Abans de rebre les transferències ja estem treballant en els plans, amb la idea que quan es faci efectiu el traspàs es garanteixi un tren per sentit cada mitja hora», explica. «El pessimisme no crida les inversions, caldria més patriotisme», respon a CiU.
Les rodalies, prioritàries
El text definitiu del pacte, de fet, concreta que el govern dóna prioritat a la creació d'un servei propi de rodalies al Camp de Tarragona, que fixa per a la primera fase de l'aplicació del pacte, fins a l'horitzó del 2015. Això sí, mentre que en el primer esborrany del text aquesta proposta es feia sense embuts, ara es matisa i es parla del «canvi de model de gestió que faciliti la introducció i l'extensió dels serveis ferroviaris de rodalies entre les ciutats de Tarragona, Reus, Valls i el Vendrell», és a dir, que ho condiciona al traspàs previ. A banda d'un servei «amb els horaris i les freqüències adequats per als usuaris potencials», el document prioritza també en la primera fase, dins d'aquest àmbit geogràfic, la construcció de «noves estacions a les zones en què la població servida ho justifiqui».
L'interior, sense rodalies però amb més regionals
El disseny ferroviari que es desprèn del redactat final del pacte confirma que, malgrat les seves reivindicacions, comarques com la Conca de Barberà i el Priorat, a més de l'interior del Baix Camp, quedaran fora de la xarxa de rodalies del Camp que planeja la Generalitat. Un oblit que, de fet, ja es desprenia del pla de transport de viatgers aprovat l'any passat, que sí que preveia en canvi que una de les noves línies arribés fins a les Borges del Camp, cosa que ara no queda del tot clara. El pacte sí que recull, això sí, la renovació de la línia entre Reus i Móra d'Ebre –en compliment del protocol de col·laboració pel període 2006-2012 signat entre Estat i Generalitat– i l'«adequació dels serveis que s'hi presten a l'actual nivell de demanda». A més, el text conserva la necessitat explícita d'«ampliar i millorar els serveis de rodalies i mitjana distància amb Lleida» –aquell Ajuntament, de fet, ja va demanar una línia de rodalies que arribés a Montblanc–, fet que afavoriria les estacions de la Conca.
Sí, tren fins als Alfacs
En l'àmbit ferroviari de les Terres de l'Ebre, el text definitiu del Pacte Nacional per a les Infraestructures no incorpora cap novetat important, però sí una precisió. L'esborrany, així, parlava de construir, d'acord també amb la revisió del pla territorial de la regió, una «nova connexió ferroviària de l'Aldea a Alcanar». La proposta ara es manté intacta, però es concreta encara més amb una altra de nova d'un «ramal ferroviari des del polígon Catalunya Sud fins al port dels Alfacs», per afavorir el transport intermodal. Per si n'hi havia algun dubte.