Infraestructures

Girona i el Maresme, units de nou per tren 20 anys després

El nou servei de rodalies es posa en marxa amb pocs usuaris

Alcaldes de la línia i el conseller viatgen en tren i es fan la foto oficial d'inauguració

Una quinzena d'alcaldes i regidors participen en l'acte

Com va recordar ahir el conseller de Territori, Santi Vila, era una promesa electoral en cada campanya política, però ha calgut que passessin 20 anys per tornar a tenir trens directes entre la línia de Girona i la de Blanes i el Maresme. Vila va presidir ahir l'engegada oficial del nou servei de rodalies de Girona acompanyat de la majoria d'alcaldes de les estacions del trajecte, tant de l'Alt Empordà, el Gironès i la Selva interior com de Blanes i el Maresme. La imatge donava fe que es tractava d'un “moment històric”, com van destacar les autoritats. A partir d'ahir, cada dia 16 trens de dilluns a divendres (vuit en cada sentit) permetran recuperar aquesta connexió directa i també augmentar molt les freqüències de tren a les estacions gironines. De moment, ahir, en els combois del matí hi viatjaven pocs passatgers, però cal donar marge a la nova línia.

La comitiva inicial de l'acte inaugural va sortir de Figueres a les 7.59 h en el que havia de ser el segon tren en sentit sud de la nova línia RG1. En realitat va ser el primer a fer el trajecte, perquè el que havia de ser el primer havia tingut una avaria. Vila anava acompanyat del delegat del govern, Eudald Casadesús, i del subdelegat del govern espanyol, Juan Manuel Sánchez-Bustamante, a més del director de Rodalies de Renfe, Miguel Pérez, i de l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip. Al llarg del recorregut fins a Blanes van anar pujant la majoria d'alcaldes del trajecte. Així, s'hi van incorporar els batlles de Camallera, Celrà, Girona, Fornells, Riudellots, Caldes i Tordera. A Blanes, es van trobar amb l'alcalde de la ciutat i també amb la comitiva provinent del Maresme, amb els alcaldes de Mataró, Caldes d'Estrac, Arenys, Canet i Sant Pol, i regidors de Malgrat, Santa Susanna i Calella. Un cop tots junts a Blanes, foto de grup oficial i declaracions de les principals autoritats.

Servei molt reclamat

Vila va destacar que se satisfeia una reclamació històrica. “Des de Blanes i el Maresme se'ns deia que la connexió amb Girona i Figueres els era molt necessària per raons acadèmiques i també econòmiques i turístiques. Ara el que hem de fer és saber-ho aprofitar i enfortir uns lligams que no s'haurien d'haver trencat mai”, va afirmar el conseller.

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va dir que era una “vella aspiració” dels gironins connectar-se a un territori “molt proper per raons culturals i econòmiques però que pel que fa a comunicacions era encara inexplicablement llunyà”. Va parlar de “teixir una col·laboració molt més enllà d'una simple proximitat temporal” i va esmentar els molts estudiants de la UdG de la Selva Marítima i el Maresme.

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, va insistir a parlar de “moment històric”. “Avui ens donem la mà entre l'Alt Empordà i la Selva i el Maresme”, va subratllar, i va destacar que n'espera un “resultat turístic”, ja que reben molts autobusos de turistes d'aquestes zones i ara hi haurà també la connexió amb tren. Per la seva banda, l'alcalde de Blanes, Josep Marigó, va recordar el “viacrucis” ferroviari quan era estudiant de la UdG: “Des del punt de vista social i educatiu és un avenç importantíssim.” Finalment, l'alcalde de Mataró, Joan Mora, va destacar que fins ara Maçanet era “una barrera de comunicació” i que una banda i altra “eren ciutats i territoris que havien viscut una mica d'esquena, producte d'una frontera que avui ha caigut”.

LES FRASES

7
euros
és el preu dels bitllets Figueres-Blanes i Girona-Mataró. El Girona-Blanes val 4,10 i el Figueres-Mataró, 9,10.

LES XIFRES

16
trens
(8 per sentit) de dilluns a divendres és l'oferta inicial de la línia Figueres-Girona-Blanes-Mataró.
Suposarà un abans i un després. Hi ha un intercanvi comercial, turístic i cultural cada cop més important
Carles Puigdemont
ALCALDE DE GIRONA
Anar a Girona era un viacrucis, que ara ja és història. Estem a un pas de la frontera, del TAV i de l'aeroport
Josep Marigó
ALCALDE DE BLANES
Esperem unes relacions laborals amb la Selva i el Maresme més fluides i també un augment de turisme
Marta Felip
ALCALDESSA DE FIGUERES
Si el 2013 va ser l'any de l'alta velocitat, el 2014 ha de ser el de les rodalies, que és un servei de proximitat
Santi Vila
cONSELLER DE TERRITORI
Avui cau una vella frontera. El camí de ferro ens portarà de forma directa a Girona i Figueres
Joan Mora
ALCALDE DE MATARÓ

El primer tren, avariat minuts després

L'inici del servei de rodalies de Girona va ser accidentat. El primer tren, el que va sortir a les 5.59 h de Figueres, va tenir un trajecte curt: només una parada. A Vilamalla va tenir una avaria mecànica. Només hi anaven quatre viatgers i Renfe va fer que un tren de mitjana distància que passava just després es parés a recollir-los. El director de Rodalies de Renfe, Miguel Pérez, va explicar que havia estat “una avaria de tracció en una unitat de doble composició” i va destacar que s'havia “actuat ràpidament”. També el conseller Vila va remarcar la diligència de Renfe i va deixar clar que “hi ha una sèrie d'imponderables que poden passar sempre”. Tot i això, va admetre que hi ha “una causa més estructural”: “Hi ha un problema de fons, que fins i tot amb la ministra molts cops hem verbalitzat en públic. Durant molts anys no s'havia invertit en infraestructura. Ara hem d'anar recuperant el temps perdut.” Però va insistir: “Encara que tinguéssim el millor dels serveis possibles, sempre podria haver-hi alguna incidència.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia