Infraestructures

Un balanç de dues cares per l'N-II sense camions

Ahir va fer un any del desviament obligatori dels camions cap a l'autopista

Transportistes, locals de restauració i gasolineres consideren que se'ls ha carregat el cost d'aquest dispositiu

“La decisió de la Generalitat de treure els camions de l'N-II no té cap mèrit perquè n'han fet pagar el cost als transportistes”, diu Carles Palacio, secretari general de l'associació de transportistes gironins (Asetrans). Ahir va fer un any de la prohibició de circular per l'N-II als vehicles pesants i el seu desviament obligatori per l'autopista. L'experiència d'un any d'aplicació no ha fet variar l'actitud dels diferents col·lectius afectats per la mesura. Qui en fa un balanç radicalment positiu són la Generalitat, la concessionària d'autopistes Abertis, els usuaris de vehicles particulars i, especialment, els veïns de Bàscara que van ser a l'origen del canvi.

En un any, han deixat de passar un milió de camions pel tram gironí de l'N-II. El sector dels transportistes és el que es considera més perjudicat: tal com van avisar des del principi, els camioners mantenen que el sobrecost que els significa haver de passar per l'autopista no és compensat ni per les bonificacions del preu del peatge, ni per estalvis de temps i gasoil.

L'intent de la Generalitat d'apaivagar aquestes crítiques anunciant que es revisarà el conveni perquè més camions es puguin beneficiar del descompte del 50% del preu del peatge, tampoc convenç Carles Palacio. “Està bé que reconeguin que es va fer malament i rectifiquin, però volem veure la lletra petita, perquè des del principi ens han anunciat coses que no s'han complert”, assegura el secretari general d'Asetrans. Els transportistes van impugnar l'obligatorietat de circular per l'AP-7 i el contenciós continua vigent.

Gasolineres i serveis

Al llarg del tram gironí de l'N-II hi ha dos sectors més que han rebut de ple les conseqüències de la desaparició del trànsit de camions. Ho demostren les esplanades de terreny buides que es veuen avui vora aquests locals i que un any enrere eren aparcaments de tràilers. De gasolineres ja n'han tancat dues en l'últim any entre Girona i Figueres. “La clientela del camió s'ha perdut, no la recuperarem, i no s'ha compensat pel pas de més cotxes”, diu Xavier Maset, gerent d'una gasolinera a Vilademuls. Maset també admet que al problema dels vehicles pesants s'hi afegeix la incidència de la crisi: menys consum i menys cotxes que circulen.

Els restauradors tampoc recuperaran la clientela dels camioners. “S'ha fet malament i no s'ha informat bé els camioners”, es lamenta Antonio Checa, des del restaurant El Parador, a Orriols. Checa assegura que la policia continua multant i perseguint els pocs camions, sovint estrangers, que, per costum, encara pararien al seu local i que en teoria poden sortir de l'autopista per fer gasolina i per menjar.

Regal a les autopistes?

Alegrar-se de la disminució de la sinistralitat a l'N-II és legítim. Les xifres ho diuen tot: quinze víctimes mortals el 2012 i quatre el 2013 (tres de les quals, abans de desviar els camions per l'AP-7). Però és innegable que s'ha aconseguit fent un bonic regal a la concessionària d'autopistes: un milió de camions més l'any que passen pels peatges. Fins i tot fent descomptes, la concessionària admet que li ha anat molt bé per compensar la disminució de trànsit provocada per la crisi. Si el desviament dels camions per l'AP-7 era l'única solució, provisional, en lloc de carregar-ho en part als transportistes, no n'hauria pogut assumir tot el cost la concessionària, a qui no fa gaire la ciutadania reclamava “No vull pagar”?

Esteve carrera



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.