Santa Eugènia diu no a la “pota sud” de Vic
Aquest tram és el que ha de connectar la carretera C-17 i l'eix Transversal i la decisió la prendrà la Generalitat
“Cal que Santa Eugènia de Berga tingui una connexió directa amb la carretera C-17?”, preguntava l'alcaldessa d'aquest poble d'Osona, Anna Franquesa (CiU), als veïns que van assistir a la reunió informativa de dimecres per explicar el projecte de l'anomenada “pota sud” de Vic. La resposta dels assistents va ser unànime: “no”. Ara bé, es van proposar diverses opcions en el cas que no hi hagi més remei que tirar-la endavant. De fet, acabarà sent una decisió de la Generalitat.
La pota sud de Vic és la carretera que ha de connectar la C-17 i l'eix Transversal a través de Vic, Santa Eugènia de Berga i Sant Julià de Vilatorta, i després de molts anys d'estar en l'oblit ara s'ha recuperat el projecte des de Vic. Si es fes, es resoldrien els problemes d'accés al polígon de Santa Eugènia.
D'altra banda, i això és el que fa que Santa Eugènia es faci enrere, si es fes la pota sud l'Ajuntament de Vic prohibiria la circulació de camions pel sud de la ciutat, en barris com els de l'Horta Vermella o Santa Anna, per la qual cosa circularien més vehicles pesants pel poble. Actualment els camions procedents de la C-17 utilitzen aquest itinerari urbà per dirigir-se cap a l'escorxador de Santa Eugènia, passant per la carretera B-520.
Entre les propostes i opinions dels veïns de Santa Eugènia, un avisava que “s'haurien d'expropiar deu masies o construir-hi ponts per travessar el riu Gurri, per exemple”. Un altre creia que “el problema el té Vic i ens el vol col·locar a nosaltres i no volem que ens trinxin el territori”. Un altre, afectat per si es fa realitat la pota sud, insistia que es faci “el que faci falta perquè no passi per Santa Eugènia”, i, finalment, una altra persona proposava que es fes “una connexió directa amb el polígon industrial de Santa Eugènia o bé que s'enllacés “Vic amb Calldetenes” a través de la variant que es farà de manera imminent.
Segons l'alcaldessa, Anna Franquesa, d'aquí a quinze dies hi ha prevista una reunió amb els ajuntaments de Vic i Calldetenes per parlar-ne, i “segurament després ens reunirem amb els responsables de Carreteres per explicar les nostres decisions”. Calia fer aquest tipus d'assemblea “per anar a la guerra amb el batalló al darrere. Si no no podríem anar a lluitar”, va dir Franquesa.
L'enllaç de Sant Julià amb la C-25, per Vilalleons
L'enllaç de l'eix Transversal amb el polígon La Quintana de Sant Julià de Vilatorta, a Osona, té molts punts perquè es faci per la carretera de Vilalleons, tal com s'havia proposat en els últims temps des de Calldetenes. La Generalitat fins ara sempre havia dit que aquesta solució no era viable tècnicament ja que representava fer una sortida nova de l'eix massa a prop de l'anterior. Fa unes setmanes, però, Carreteres es va despenjar proposant a l'Ajuntament de Sant Julià aquesta nova proposta, vista l'oposició i l'immobilisme de Calldetenes amb el traçat anterior, que passava en bona part pel seu terme municipal.
L'Ajuntament de Sant Julià no s'ha quedat quiet. En els pocs dies que fa que coneix la nova proposta ja ha encarregat un estudi comparatiu de les dues propostes, l'anterior, aprovada i fins i tot pressupostada per la Generalitat, i la nova. Un cop fetes les valoracions, el ple de Sant Julià va aprovar-ho per unanimitat. L'alcalde, Joan Carles Rodríguez (AVV-AM), va defensar en el ple de dilluns la nova proposta i que abans, però, s'ha volgut carregar de raons amb l'estudi tècnic que han encarregat. “Al principi sí que ens vam enfadar una mica” però després van decidir positivitzar el canvi de posició i que es desencallés d'una vegada la construcció de l'enllaç que ha de ser la solució per treure el trànsit de camions de dins el poble.