Foment supervisa obres a 40 pobles per evitar riscos a l'aeroport d'Alguaire
La Paeria tramita ara les servituds aeronàutiques, dos anys després de la seva aprovació
Qualsevol llicència necessitarà l'aval previ d'Aviació Civil
Aviació Civil del Ministeri de Foment supervisarà tots els projectes constructius de Lleida i de 39 municipis més de l'àrea d'influència de l'aeroport de Lleida-Alguaire, així com els planejaments urbanístics i les seves modificacions, i haurà de donar-hi el vistiplau preceptiu perquè es puguin tirar endavant. La raó són les anomenades servituds aeronàutiques, que obliguen els municipis de la zona de seguretat d'aquesta instal·lació a evitar riscos que, segons la normativa, farien perillar la seguretat i la navegació aèria.
La Paeria va aprovar en l'últim ple de juliol l'expedient que adapta el pla general de Lleida a aquestes exigències i limitacions. D'entrada, no modifica cap paràmetre urbanístic, però sí que caldrà l'aval d'Aviació Civil per fer noves construccions, així com instal·lacions de gran altura com ara antenes, parallamps, aerogeneradors, xemeneies, grues... i per fer activitats que puguin generar fums, llum o radiacions, així com emissions radioelèctriques que puguin alterar els sistemes de navegació aèria i d'ajuda a la navegació que hi ha a l'aeroport i als avions. La normativa que regula aquestes servituds és antiga, ja que la llei de navegació aèria és del 1960 i la norma sobre servituds, del 1972, és a dir, que potser caldria actualitzar alguns paràmetres per no ser exagerats en l'àmbit d'influència, segons expliquen tècnics consultats. Alguns alcaldes del Segrià ja han fet públic el seu malestar perquè la tramitació de qualsevol llicència de construcció o activitat es pot demorar diversos mesos mentre s'espera l'aval d'Aviació Civil.
LA XIFRA
LA DATA
La mesura crea un nou conflicte amb Aragó
El decret de servituds aeronàutiques de l'aeroport d'Alguaire inclou dotze municipis d'Osca. Els partits aragonesos i anticatalans van posar el crit al cel davant el suposat cas que la Generalitat, titular de l'aeroport, hagi de tramitar o supervisar llicències d'obres d'aquests pobles. El govern d'Aragó hi va recórrer en contra i va guanyar el litigi al Suprem. Ara Foment ha de retocar el decret per evitar malentesos territorials.