Figueres vol connectar les estacions de tren amb un servei de bicicletes
L'Ajuntament descarta un servei com el de la Girocleta de Girona a tota la ciutat per l'alt cost
Aposta per fer un carril bici que travessi Figueres de nord a sud
L'Ajuntament de Figueres vol connectar les dues estacions de tren amb un servei de bicicletes a l'estil de la Girocleta de Girona. L'alcaldessa, Marta Felip, diu que s'ha descartat la idea d'instaurar aquest servei a tota la ciutat per l'alt cost que tindria –uns 240.000 euros l'any–, però en canvi sí que considera necessari connectar l'estació ferroviària del centre amb la del tren d'alta velocitat. “Estem estudiant un servei de bicis de lloguer que connecti alguns punts concrets. Creiem absolutament necessari fer-ho a les dues estacions de tren”, assegura Felip. L'alcaldessa planteja una parada del servei de bicicletes de lloguer a la plaça de l'estació i l'altra o bé a l'estació del TAV, a la plaça del Sol o al passeig Nou.
El regidor de Medi Ambient, Pere Giró, vincula aquest projecte a un acord supramunicipal amb poblacions veïnes com ara Borrassà, Vilafant, Cabanes o Peralada per tenir, d'una banda, uns carrils bici que permetin connectar amb seguretat la capital de l'Alt Empordà amb els municipis veïns; i, de l'altra, crear precisament un servei com el Bicing de Barcelona o la Girocleta de Girona però incloent-hi els municipis de l'àrea urbana. “Amb Vilamalla, per exemple, tenim 4.000 desplaçaments. Ho estem estudiant”, explicava Giró. El regidor també hi afegia que a Figueres l'establiment d'un servei de lloguer de bicicletes és complicat no només per l'elevat cost sinó també per les distàncies de la ciutat. “Del Rally Sud al centre hi ha un quart d'hora a peu”, posava d'exemple.
En aquesta mateixa línia, l'Ajuntament tampoc no descarta un sistema de cotxes elèctrics i motocicletes de lloguer també a escala supramunicipal.
Esperant nous trams
Pel que fa a la construcció d'una anella de ciclovies a la ciutat, Pere Giró diu que la intenció del govern municipal és connectar els trams de carril bici que hi ha actualment. “Hem demanat una subvenció al Departament de Territori per unir el carril bici de la ronda Sud fins a la plaça El·líptica. Ara el problema és que no està enllaçat a les rotondes”, explicava el regidor. Pere Giró també recorda que hi ha altres trams, com per exemple les zones en què està prohibit anar a més de 30 km/h, que ja es consideren de prioritat per a vianants i ciclistes. A banda de trams al passeig Nou i l'avinguda Vilallonga. El regidor Pere Giró també assenyala una idea: connectar amb un carril bici la ciutat de nord a sud. I proposa o bé el carrer Sant Antoni o bé el carrer Nou. Això s'hauria d'afrontar a mitjà termini i cal tenir en compte que comportaria una reducció de places d'aparcament.
LA XIFRA
LA DATA
Deixar el cotxe a casa, un acord comarcal
mar vicenteFigueres comença a agafar-se seriosament la promoció de la bici. Bona notícia, tot i que comparat amb altres ciutats va força tard. A més, el pla de mobilitat preveia una xarxa de ciclovies per al 2015, cosa que ara sembla complicat.
L'acord supramunicipal
Dit això, és cert que cal tenir en compte que a Figueres les distàncies són encara curtes per anar a peu i és cert que un servei de bicicletes de lloguer entès com a Girona o Barcelona potser no és tan urgent. En canvi, sí que un servei de bicis de lloguer a l'àrea urbana no només és necessari, sinó que caldria donar-hi un impuls important. I especialment, a la connexió interurbana amb carrils bici, que actualment és pràcticament nul·la.
La racionalització buscada
A més, la proposta de connectar Figueres i els pobles veïns amb aquest carril bici i també amb un servei de bicicletes de lloguer, o fins i tot de motos elèctriques, seria una gran aposta per ajudar a reduir l'ús del vehicle privat –que segons el pla de mobilitat s'usa en un 98% dels casos en trajectes interurbans–. I, de passada, ajudaria a pal·liar un problema endèmic al centre de Figueres: el trànsit de vehicles.