La Marina Mercant ha enxampat aquest estiu dos vaixells més que abocaven hidrocarburs
L'expedient a la plataforma contractada per Repsol continua obert, però la sanció no superarà els 2,7 milions de la fiança
«Malauradament, encara hi ha vaixells que contaminen i que, a sobre, ho fan voluntàriament», lamenta Collado, que reconeix que en la majoria dels casos es tracta de grans mercants que buiden a la mar les sentines, on s'acumula l'aigua bruta d'oli i d'hidrocarbur gastat procedent de la sala de màquines del vaixell. Hi ha punts on es permet abocar l'aigua de sentina després d'haver-la purificat, mitjançant uns separadors d'hidrocarburs, però alguns, potser conscients que els controls que exerceixen als ports els inspectors de medi ambient encara no són infal·libles, prefereixen tirar pel dret i embrutar el mar. És el que hauria detectat almenys dues vegades durant aquest estiu l'avió de la Marina Mercant que opera a Tarragona, tot i que ara, un cop oberts els expedients informatius pertinents, caldrà esperar que els infractors tornin a apropar-se a un port de jurisdicció espanyola per actuar contra ells. Dos casos més de contaminació que se sumarien als que haurien originat la taca que va aparèixer el 27 de juny davant de la costa de Tarragona, dissolta pels serveis d'emergència, i les restes de fuel que van arribar a les platges del Vendrell, Calafell, Roda de Berà i Creixell dos dies després, dos episodis que, segons les fonts autoritzades, no acabaven de tenir relació entre ells, tot i que ningú no ho va confirmar ni descartar del tot. Capitania Marítima va sospitar que un mateix mercant hagués vessat hidrocarburs davant de les costes de València, on també van arribar restes a les platges, i Tarragona, però aquest punt no s'ha pogut comprovar.
Expedient no resolt
En el cas de la taca flotant de 800 per 800 metres, les restes es van enviar a analitzar i, segons Collado, els resultats s'inclouran en la mateixa investigació que inclou l'expedient sancionador a la plataforma petroliera Pride North America, contractada per Repsol per fer prospeccions en jaciments davant de la costa del delta de l'Ebre i que també va ser enxampada abocant una quantitat indeterminada de cru al mar els dies 15 de maig i 23 de juny. Pels dos abocaments i pel fet de no haver-los comunicat se li va aplicar una fiança de 2,7 milions d'euros. Tot i que l'expedient, gestionat per la direcció general de la Marina Mercant, del Ministeri de Foment, no està resolt, Capitania Marítima de Tarragona avança que la sanció no superarà en cap cas l'import de l'aval fet efectiu pels propietaris del vaixell. Els dos incidents, el de la taca i el dels abocaments a prop de la plataforma d'extracció Casablanca, tampoc no estaven aparentment vinculats, ja que el tipus de petroli extret davant del Delta és diferent de les restes que van arribar al Tarragonès o el Baix Penedès.
A les mans del fiscal de Medi Ambient
El fiscal coordinador de Medi Ambient de Tarragona, Ignacio Monreal, ha decidit obrir d'ofici diligències per investigar alhora els vessaments ocasionats per la plataforma que treballava per a Repsol i la taca que va amenaçar el litoral tarragoní. Això sí, si es constata que els dos fets no tenen el mateix origen, en el cas que es determini que hi ha proves d'un delicte contra el medi ambient es derivarien al jutge en dues causes diferents. El mateix fiscal, segons va manifestar fa uns dies al Diari de Tarragona, també espera que s'acabi d'instruir l'expedient contra els propietaris de la plataforma Pride North America.