Els municipis de la B-30 volen eliminar els peatges dels itineraris interns
L'associació Àmbit B-30 creu que l'alliberament reduiria el cost del transport per a un elevat nombre d'usuaris i aportaria beneficis als residents
Els representants dels 23 municipis que formen l'associació B-30 i els agents econòmics del territori reivindiquen la supressió dels peatges per als desplaçaments interns. És una de les principals demandes d'un document amb propostes d'infraestructures per millorar la competitivitat d'un dels principals pols econòmics del país.
Els càlculs del grup indiquen que aproximadament un 60% dels 900.000 desplaçaments diaris que es fan en la xarxa viària al voltant de la B-30 (uns 500.000) es realitzen dins d'aquest àmbit. Les cinc barreres de peatge existents a la zona (Mollet i la Roca, al Vallès Oriental, les Fonts, al Vallès Occidental, Martorell, al Baix Llobregat i Vallvidrera, a Barcelona) condicionen en part la mobilitat d'un nombre elevat de vehicles i provoquen alteracions a la xarxa secundària, com és el cas de la ronda Sud de Granollers, utilitzada com a alternativa al peatge de la Roca. Per això, els agents implicats en l'associació ho consideren de primera prioritat.
“L'alliberament del peatge en relacions internes reduiria el cost del transport per a un elevat nombre d'usuaris i aportaria un benefici “alt” als residents dels municipis del grup B-30”, s'assenyala en el document. L'impacte econòmic seria elevat, perquè suprimir el peatge per a 10.000 usuaris al dia suposaria 8,5 milions d'euros, però el president de l'entitat i alcalde de Mollet, Josep Monràs, ho emmarca en una decisió de “voluntat política” i remarca alguns dels “greuges comparatius” que es produeixen en el pagament de peatges arreu del país.
A banda d'aquestes mesures, el document aprovat inclou fins a 62 actuacions per contribuir a reforçar el paper primordial d'aquest àmbit territorial en el desenvolupament econòmic català. D'aquestes, una vintena fan referència concreta als municipis del Vallès Oriental que hi estan implicats. Destaca la potenciació de l'estació de mercaderies a la Llagosta, la construcció d'una variant a la C-17 (Mollet-Lliçà) i de les calçades laterals de l'AP-7 a Granollers i el desdoblament de la via del tren de la línia R-3 entre la Garriga i Montcada, començant pels trams on sigui més econòmic.
LA XIFRA
Fer pinya per guanyar competitivitat
A mitjan maig del 2013 es constituïa l'associació Àmbit B-30 per impulsar el pol industrial i de manufactura i posicionar-lo com una de les regions industrials amb més potencial innovador de Catalunya, l'Estat espanyol i el sud d'Europa.
Agrupa empreses, centres de recerca, universitat i els ajuntaments de 23 municipis, de les comarques del Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, que volen potenciar la zona industrial i tecnològica de la B-30.
La zona del voltant d'aquesta carretera concentra un 17% del PIB de Catalunya i un 50% de les empreses exportadores catalanes. Des dels seus inicis, alguns dels projectes que es volen desenvolupar des de l'associació són: la creació d'un data center, posar en marxa un programa d'emprenedoria corporativa i impulsar un programa d'acostament entre universitats, administració i empreses.