Enuig a Tarragona pel retard d'un any del tercer carril
Ferrmed, el grup de pressió pel corredor mediterrani, denuncia que les obres entre Castellbisbal i Vila-seca ni tan sols han començat
Al gener ho exposaran davant autoritats europees
Ahir es va repetir una mateixa crítica entre els representants econòmics i institucionals implicats en el desenvolupament del corredor mediterrani. Els representants es van reunir en unes jornades sobre aquesta infraestructura organitzada a Tarragona per la Confederació Empresarial de la de la Província de Tarragona (Cepta) i per Ferrmed, el lobby de pressió d'aquest corredor. La crítica i lament unànime va ser denunciar el retard de més d'un any en l'execució del tercer carril ferroviari entre Castellbisbal i Vila-seca –i dotar-la així d'ample de via internacional–, segons el president de Ferrmed, Joan Amorós. Per ell, la situació és “indignant”, ja que tot i que les obres estan adjudicades “no hi ha res començat” (l'inici estava previst per a final del 2013). Per això, va anunciar la intenció de Ferrmed d'elaborar un “informe detallat” sobre la situació del tram Lió-Almeria, per presentar-lo davant les autoritats europees i espanyoles durant la celebració de la trobada empresarial Tribuna Barcelona del gener vinent. “Cal posar de manifest aquests problemes i fer propostes per millorar la situació”, va dir Amorós, que va recordar que l'àrea del corredor mediterrani concentra el 50% del PIB i el 60% de les exportacions de l'Estat espanyol, amb la qual cosa esdevé “imbatible” des de tots els punts de vista.
Igualment, el president de la patronal tarragonina, Josep Antoni Belmonte, va lamentar que el projecte “no s'està fent amb la rapidesa que voldríem”. El secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, va parlar de la “lentitud excessiva”, tot i que va defensar el caràcter provisional de la infraestructura ferroviària: “no es pot renunciar a la solució definitiva.” Pel seu cantó, el director de Planificació Portuària de Tarragona, Joan Borràs, va dir que les obres no han començat per manca de “dotació pressupostària”. I va advertir que amb els pressupostos de l'any que ve del govern espanyol tampoc no es garanteix que el projecte avanci amb rapidesa.
LA FRASE
Avís per al Ministeri de Foment
El regidor de Territori i Urbanisme de l'Ajuntament de Tarragona, Carles Castillo, va criticar ahir durant les jornades de la Cepta que encara no hagin rebut cap resposta a la seva proposta de “mínims” per acceptar el projecte del tercer rail ferroviari: “estem disposats a sacrificar algunes coses, com la façana marítima, per fer el tercer carril, però estem sorpresos que no ens hagin dit res sobre la proposta de mínims que ha fet l'Ajuntament.” Castillo va anar més enllà i va destacar: “el proper pas serà trencar les relacions amb el Ministeri de Foment si no ens dóna cap resposta”, va dir.
Per la seva banda, durant l'acte inaugural de la jornada, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va defensar el pes econòmic de l'eix mediterrani i va criticar el govern espanyol per “seguir marejant la perdiu” defensant el corredor central que, segons ell, “no es farà perquè no és viable i França no ho vol”. L'alcalde també va insistir en la provisionalitat del tercer carril: “necessitem una solució a curt termini, però volem el corredor definitiu”, va destacar el batlle.