Foment reprèn les obres de la variant de Vallirana
Per enèsima vegada, i després de moltes aturades, el ministeri torna a engegar el projecte de la carretera N-340
La variant ha de fer reduir el trànsit de milers de vehicles pel centre del poble
Ara sí, vinga. L'Ajuntament de Vallirana diu que sí, que posa fi al seu comptador: ahir feia 1.205 dies que les obres de la variant de la carretera N-340 estaven aturades. I ara s'ha aturat el comptador perquè ahir es van reprendre. El projecte respon a una reivindicació de fa dècades: posar fi al pas de 30.000 vehicles, cada dia, per l'interior del poble. És la ruta sense peatge que uneix el Baix Llobregat, i tota la zona del Barcelonès, amb l'Alt Penedès i les comarques tarragonines. Les obres, al llarg de 2,2 quilòmetres, es van iniciar a finals del 2003 amb una previsió inicial d'execució de només tres anys i tenien com a objectiu solucionar els problemes de connectivitat entre Barcelona i Tarragona per l'N-340 i de seguretat, donat el volum de vehicles que passen cada dia pel nucli urbà de Vallirana.
El que havien de ser tres anys d'obres s'ha allargat fins ara. Les aturades han estat la constant. L'última, el 2011. No és estrany, doncs, que ahir, a Vallirana, el clima fos de desconfiança. En una enquesta al web de l'Ajuntament, i segons les dades d'ahir, només un 12% dels vilatans estaven convençuts que aquesta vegada sí que anava de debò. La resta es movien entre el “començaran, però tornaran a parar”, i el “jo en tinc molts dubtes” i “no m'ho crec”. De fet, a primera hora del matí, des de l'Ajuntament comentaven: “Sembla que hi ha moviment... però no hem rebut cap notificació oficial. Sembla que va de debò, i ja ens ho creiem, ja, però...” Unes hores més tard, i després de la insistència dels mitjans, el Ministeri de Foment, cap al migdia, feia declaracions més explícites: “El ministeri ha reprès avui les obres de la variant de la carretera N-340 a Vallirana.” I a partir d'aquí, l'Ajuntament sí que es felicitava clarament: “Ja han aparegut les primeres màquines excavadores a la zona de la sortida dels túnels per la part de la Barquera i el restaurant El Xipreret. I a la zona d'accés a les entrades dels túnels també hi ha hagut personal d'obra treballant.” Ara es fan feines d'adequació del terreny per a les pròximes actuacions. I diu l'Ajuntament: “Es pot donar per confirmada la represa.”
La variant és un ball de dates, ball de xifres, gairebé un ball de bastons. No és estrany, doncs, que a Vallirana estiguin escaldats. De moment, el que diu el ministeri és que pel 2015 han pressupostat 18 milions per a la variant. I hi ha una projecció, del 2016 al 2018, de prop de 92 milions d'euros. Diuen: “L'objectiu del departament és prosseguir l'execució de manera ininterrompuda en futurs exercicis fins al seu acabament.” L'alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez, es mostrava ahir “contenta” d'aquesta represa, ja que l'N-340, que travessa tot el municipi, comporta, diu, “inseguretat, brutícia, soroll i malestar”.
L'alcaldessa considera que el fet que es parli del 2018 com a data de finalització de l'obra, i tot i que la data no té res a veure amb la inicial, és un termini “esperançador”. Per la seva part, Fernando Guerrero, de la comissió de treball per la variant, ho té ben clar i comentava ahir que, si finalment s'acaba la variant, serà “com si hagués tocat la loteria a Vallirana”.