El 2014 s'està acabant sense els avenços promesos a l'N-II
Encara no s'han ni adjudicat els quatre trams que s'havien de començar aquest any, i la resta estan lluny de posar-se a licitació
El pressupost del 2015 fa entreveure que s'anirà més lent de l'anunciat
Quan falten poc més de 20 dies per acabar l'any ja es pot dir que les promeses de la ministra de Foment, Ana Pastor, sobre l'N-II el 2014 no s'han complert. No s'han començat les obres en cap dels quatre projectes que va prometre –i que encara no s'han ni adjudicat, tot i que ella va dir que es faria al juliol– ni tampoc la resta de trams s'han posat a licitació. De fet, encara no n'hi ha cap que tingui tan sols el projecte aprovat. I mirant el pressupost estatal presentat pel 2015 s'entreveu que les obres de l'N-II, per enèsima vegada, no seguiran el ritme anunciat pel govern espanyol.
L'any va iniciar-se amb la posada a licitació de quatre trams –tràmit promès pel 2013– però després tot s'ha tornat a encallar. Aquests quatre projectes –el desdoblament en autovia del tram Sils-Maçanet, el desdoblament en duplicació de calçada del tram Orriols-Vilademuls, les millores dels enllaços de Pontós i Garrigàs, i les dels enllaços de Tordera– s'havien d'adjudicar al juliol i començar-hi les obres abans d'acabar l'any. De moment, encara no ha sortit cap adjudicació al BOE i encara que ho fes d'aquí a uns dies ja no hi hauria temps de començar el 2014.
La ministra també va prometre que la resta de trams es posarien a licitació el 2014 i estarien en obres abans d'acabar la legislatura, el novembre del 2015. A punt d'acabar el 2014, però, tots els projectes per duplicar la calçada al nord encara s'estan redactant i les dues variants –la de Bàscara i la de Pont Molins– encara van més endarrerides i estan en fase d'estudi informatiu.
Pressupost
Un dels termòmetres més clars per veure com es tradueixen les previsions del govern de l'Estat són els pressupostos i el presentat per l'any que ve indica que les obres de l'N-II s'executaran molt més lentament del que havia dit la ministra, ja que les partides previstes pel 2015 són molt baixes en alguns dels trams que teòricament han de començar ja. Així, el tram Orriols-Vilademuls rep només mig milió, menys fins i tot de l'assignat el 2014, i els enllaços, tant de Tordera com de Pontós i Garrigàs, poc més d'un milió. Les inversions grans es preveuen pel 2016 i el 2017; també en el tram Sils-Maçanet, per al qual es preveuen l'any que ve només 2 milions dels 42 que costa. I per als trams del nord no es preveu res pel 2015. En conjunt, el pressupost assignat a l'N-II el 2015 és un 16,78% més baix que el 2014.
Recta final al tram Caldes-Sils després de més de 25 mesos d'obres
Recta final a les obres eternes del tram Caldes-Sils, l'únic en construcció des de fa temps. Amb el gran giratori elevat de Caldes ja en funcionament parcial i el nou enllaç de Mallorquines enllestit però encara no obert, els operaris se centren en l'asfaltatge final dels carrils de la nova autovia en direcció sud, mentre que els vehicles ja passen pels nous carrils en sentit nord.
Han passat més de 25 mesos des que es van reprendre, l'octubre del 2012, les obres, i llavors es preveia que duressin 15 mesos. És a dir, fins al gener passat. La ministra Pastor, però, ja va parlar l'agost del 2013 de “primer semestre del 2014”, tot suggerint així un petit retard, que ha acabat sent més llarg. El març passat, Pastor ja no va voler posar-hi data i es va parlar de la tardor. Fa uns mesos, el diputat de CiU Jordi Xuclà ja va avançar que des de l'empresa constructora li havien dit que s'acabaria cap al gener. És a dir, un any de retard.
El Caldes-Sils és un dels trams de l'N-II en què el desdoblament ha tingut més entrebancs: es va adjudicar per primer cop el 2006 i s'hi va començar a treballar el 2007 amb la idea de tenir-ho enllestit a finals del 2009, però al cap d'un any es va aturar per la fallida de l'empresa que feia les obres. El retard global serà, doncs, d'uns cinc anys.